Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Chefshandledning

En manual till funktionellt ledarskap

Skickas följande arbetsdag

Chefshandledning

En manual till funktionellt ledarskap

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 356 kr inkl. moms
Studora e-bok 213 kr inkl. moms

Stora summor spenderas årligen på olika former av ledarutvecklingsinsatser. Ändå är kunskapen om deras effektivitet bristfällig, bland annat på grund av att det görs för få randomiserade kontrollerade studier (RCT). Utgångspunkten för den här boken är därför en chefshandledningsmanual som utvärderas i ett forskningsprojekt med RCT-design. I Chefshandledning beskrivs vad som är ett funktionellt ledarskap, alltså vilka beteenden hos ledaren som ger önskvärda långsiktiga konsekvenser. Manualen...

Läs mer

Stora summor spenderas årligen på olika former av ledarutvecklingsinsatser. Ändå är kunskapen om deras effektivitet bristfällig, bland annat på grund av att det görs för få randomiserade kontrollerade studier (RCT). Utgångspunkten för den här boken är därför en chefshandledningsmanual som utvärderas i ett forskningsprojekt med RCT-design. I Chefshandledning beskrivs vad som är ett funktionellt ledarskap, alltså vilka beteenden hos ledaren som ger önskvärda långsiktiga konsekvenser. Manualen består av fjorton moduler som kan anpassas efter chefens önskemål och behov för att skapa en flexibel och ändamålsenlig chefshandledning. Den funktionella analysen, som utgår från inlärningsteori, är den röda tråden genom hela boken. Boken ger läsaren kunskap om betydelsen av specifika ledarbeteenden för chefers effektivitet och medarbetares psykosociala arbetsmiljö. Den riktar sig till dig som arbetar med att utveckla chefer och ledare, eller till dig som själv vill utveckla ditt ledarskap på ett vetenskapligt grundat vis.

Stäng

Om författarna     15

Förord                      17

Inledning: Chefers ledarskap är navet i varje organisation                   19

Ledarskap som aktiverare och konsekvens               19

Funktionella ledarbeteenden          21

Aktivt lyssnande                           21

Återkoppling                                  22

Målinriktning                                  22

Chefshandledningen                         23

Kognitiv beteendeterapi            23

Struktur           25

Kartläggning                                  26

Hemuppgifter                                26

Video-feedback                            27

Manualens moduler                            28

Referenser och lästips                      31

Arbetsmaterial till modulen            33

Skattningsformulär för självskattning                  35

Skattningsformulär till medarbetare                     36

Skattningsformulär till överordnad chef              37

1Kartläggning och planering av chefshandledning         39

Introduktion till modulen                  39

Genomgång och övningar               41

Kort presentation av chefens sammanhang och handledaren    42

Kort introduktion av chefshandledningsupplägget                         42

Kartläggning av nuläget för att undersöka utvecklingsområden                                43

Genomgång av funktionell analys                          44

Identifiera målbeteenden          46

Identifiering av över- och underskottsbeteenden kopplat till målbeteenden        48

Planera för vilka moduler som preliminärt ska ingå i chefshandledningen             49

Introducera och planera hemuppgift                     50

Referenser och lästips                      52

Arbetsmaterial till modulen            53

Genomgång av funktionell analys                          54

Identifiera målbeteenden          55

Identifiering av över- och underskottsbeteenden kopplat till målbeteenden        56

Planera för vilka moduler som preliminärt ska ingå i chefshandledningen             57

Introducera och planera hemuppgift                    58

2Förstå och förändra egna beteenden      59

Introduktion till modulen                  59

Genomgång och övningar               61

Genomgång av hemuppgift     62

Psykoedukation om den funktionella analysen                                 62

Övning i att kartlägga relevanta beteenden       66

Övning i att identifiera alternativa funktionella beteenden          70

Introducera och planera hemuppgift                     71

Referenser och lästips                      75

Arbetsmaterial till modulen            77

Psykoedukation om den funktionella analysen                                 78

Övning i att kartlägga relevanta beteenden     87

Övning i att identifiera alternativa funktionella beteenden          88

Introducera och planera hemuppgift                     89

3Aktivt lyssnande                91

Introduktion till modulen                  91

Att lyssna och att visa att du lyssnar                    91

Vad händer när du visar att du lyssnar                92

Genomgång och övningar               93

Genomgång av hemuppgift     94

Genomgång av funktionell analys där aktivt lyssnande skulle kunna vara användbart                     94

Psykoedukation om aktivt lyssnande                   97

Övning i aktivt lyssnande         100

Övning i att bekräfta                   101

Övning i annat relevant underskottsbeteende                                  103

Introducera och planera hemuppgift                     103

Referenser och lästips                      105

Arbetsmaterial till modulen            107

Genomgång av funktionell analys där aktivt lyssnande skulle kunna vara användbart                     108

Övning i aktivt lyssnande         109

Övning i att bekräfta                   110

Övning i annat relevant underskottsbeteende                                  111

Introducera och planera hemuppgift                     112

4Hantera gnäll och kritik     117

Introduktion till modulen                  117

Funktionen av gnällbeteende                                   117

Långsiktiga konsekvenser av gnällbeteende     118

Jag-budskap                                  119

Medarbetare som är arga och upprörda eller uttrycker kritik      119

Lyssna och bekräfta                    119

Lugna såväl chefen själv som medarbetaren     120

Genomgång och övningar               121

Genomgång av hemuppgift     121

Genomgång av en svår samtalssituation utifrån funktionell analys                          122

Psykoedukation om olika strategier för att hantera svåra samtal                              124

Övning i att träna alternativa beteenden            130

Introducera och planera hemuppgift                     132

Referenser och lästips                      133

Arbetsmaterial till modulen            135

Genomgång av en svår samtalssituation utifrån funktionell analys                          136

Övning i att träna alternativa beteenden            137

Introducera och planera hemuppgift                     138

5Analys av beteenden i organisationen     139

Introduktion till modulen                  139

Genomgång och övningar               140

Genomgång av hemuppgift     141

Psykoedukation om OBM         141

Övning i att kartlägga beteenden i organisationen                         147

Övning i att identifiera hur chefen kan agera annorlunda för att förändra beteenden i organisationen                      149

Introducera och planera hemuppgift                     151

Referenser och lästips                      153

Arbetsmaterial till modulen            155

Övning i att kartlägga beteenden i organisationen                         156

Övning i att identifiera hur chefen kan agera annorlunda för att förändra beteenden i organisationen                      157

Introducera och planera hemuppgift                     158

6Positiv förstärkning genom positiv återkoppling          161

Introduktion till modulen                  161

Effektiv återkoppling utgår ifrån beteenden      161

Skapa samstämmighet mellan aktiverare och återkoppling         162

Genomgång och övningar               163

Genomgång av hemuppgift     163

Psykoedukation om positiv förstärkning genom positiv återkoppling                      164

Övning i positiv förstärkning genom positiv återkoppling            166

Övning i annat relevant underskottsbeteende                                  167

Introducera och planera hemuppgift                     169

Referenser och lästips                      170

Arbetsmaterial till modulen            171

Övning i positiv förstärkning genom positiv återkoppling            172

Övning i annat relevant underskottsbeteende                                  173

Introducera och planera hemuppgift                     174

7Korrigerande återkoppling                      175

Introduktion till modulen                  175

Identifiera önskvärda alternativa beteenden     175

Kan man så vill man                    176

Vad som sker vid korrigerande återkoppling     176

Använd korrigerande återkoppling sparsamt    177

Genomgång och övningar               178

Genomgång av hemuppgift     178

Psykoedukation om korrigerande återkoppling                                179

Övning i att ge korrigerande återkoppling          181

Övning i annat relevant underskottsbeteende                                  182

Introducera och planera hemuppgift                     184

Referenser och lästips                      185

Arbetsmaterial till modulen            187

Övning i att ge korrigerande återkoppling          188

Övning i annat relevant underskotts­beteende                                189

Introducera och planera hemuppgift                     190

8Hantera tid utifrån prioriteringar            191

Introduktion till modulen                  191

Proaktiv tidshantering               192

Utgångspunkt i den funktionella analysen         192

Den mentala kapacitetens variationer                  193

Genomgång och övningar               193

Genomgång av hemuppgift     194

Psykoedukation om proaktiv hantering av tid                                   195

Övning i att kartlägga beteenden kopplade till tidshantering genom funktionella analyser            200

Övning i att identifiera arbets­uppgifter såsom viktiga/oviktiga respektive brådskande/icke-brådskande               201

Övning i att planera för ny vecko- eller månadsstruktur för arbetstiden                 202

Introducera och planera hemuppgift                     204

Referenser och lästips                      207

Arbetsmaterial till modulen            209

Psykoedukation om proaktiv hantering av tid                                   210

Övning i att kartlägga beteenden kopplade till tidshantering genom funktionella analyser            211

Övning i att identifiera arbets­uppgifter såsom viktiga/oviktiga respektive brådskande/icke-brådskande               213

Övning i att planera för ny vecko- eller månadsstruktur för arbetstiden                 214

Introducera och planera hemuppgift                     216

9Funktionella mötesbeteenden                 221

Introduktion till modulen                  221

Kritiska faktorer för lyckade möten                        221

Kontraproduktiva mötesbeteenden                       222

Utvärdering av mötet                 223

Genomgång och övningar               223

Genomgång av hemuppgift     223

Psykoedukation om funktionella mötesbeteenden                          224

Kartläggning av underskottsbeteenden utifrån funktionella mötesbeteenden     226

Introducera och planera hemuppgift                     227

Referenser och lästips                      230

Arbetsmaterial till modulen            231

Kartläggning av underskottsbeteenden utifrån funktionella mötesbeteenden     232

Introducera och planera hemuppgift                     234

10Formulera och följa upp mål                  235

Introduktion till modulen                  235

Utmanande och specifika mål                                  235

Målsättningar och prestation                                   236

Medarbetarens engagemang                                   237

SMARTA mål                                 237

Genomgång och övningar               238

Genomgång av hemuppgift     238

Psykoedukation om mål för såväl medarbetare som verksamheten                         239

Övning i SMARTA mål              241

Övning i att identifiera över- och underskottsbeteenden             243

Introducera och planera hemuppgift                     243

Referenser och lästips                      244

Arbetsmaterial till modulen            245

Psykoedukation om mål för såväl medarbetare som verksamheten                         246

Övning i SMARTA mål              247

Övning i att identifiera över- och underskottsbeteenden             248

Introducera och planera hemuppgift                     249

11Funktionell problemlösning                   251

Introduktion till modulen                  251

Problemorientering                     252

Problemlösningsstil                    253

Genomgång och övningar               253

Genomgång av hemuppgift     254

Psykoedukation om problemlösning                     254

Övning i problemlösning utifrån ett aktuellt problem                     257

Introducera och planera hemuppgift                     259

Referenser och lästips                      260

Arbetsmaterial till modulen            261

Psykoedukation om problemlösning                     262

Övning i problemlösning utifrån ett aktuellt problem                     265

Introducera och planera hemuppgift                     266

12Flexibilitet i relation till tankar               267

Introduktion till modulen                  267

Flexibelt förhållningssätt till tankar                       268

Beteendeexperiment                  268

Genomgång och övningar               270

Genomgång av hemuppgift     270

Psykoedukation om hur våra tolkningar och vad vi uppmärksammar påverkar våra känslor och beteenden           271

Övning i att identifiera negativa automatiska tankar                      273

Övning i att identifiera livsregler och villkorsantaganden             278

Introducera och planera hemuppgift                     280

Referenser och lästips                      284

Arbetsmaterial till modulen            285

Övning i att identifiera negativa automatiska tankar                      286

Övning i att identifiera livsregler och villkorsantaganden             288

Introducera och planera hemuppgift                     289

13Medveten närvaro           291

Introduktion till modulen                  291

Träning i medveten närvaro    292

Medveten närvaro ökar förmågan att agera funktionellt               292

Genomgång och övningar               294

Genomgång av hemuppgift     295

Genomgång av funktionell analys där medveten närvaro skulle kunna vara användbart                 295

Psykoedukation om medveten närvaro               298

Övning i medveten närvaro     301

Introducera och planera hemuppgift                    303

Referenser och lästips                      305

Arbetsmaterial till modulen            307

Genomgång av funktionell analys där medveten närvaro skulle kunna vara användbart                 308

Övning i medveten närvaro     309

Introducera och planera hemuppgift                     311

14Avslutande tillfälle          313

Introduktion till modulen                  313

Vidmakthållande förstärknings­mekanismer     314

Självreglering                                314

Återfallsprevention                     315

Genomgång och övningar               315

Genomgång av hemuppgift     316

Psykoedukation om plan inför framtiden            317

Utvärdera chefshandledningen mot uppsatta mål                           317

Gemensam sammanfattning av chefshandledningen                    319

Planera inför framtiden              321

Referenser och lästips                      324

Arbetsmaterial till modulen            325

Utvärdera chefshandledningen mot uppsatta mål                           327

Gemensam sammanfattning av chefshandledningen                    328

Planera inför framtiden              330

Tack                         331

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144144542

Utgivningsår:

2021

Artikelnummer:

43825-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

332
 ;

Stora summor spenderas årligen på olika former av ledarutvecklingsinsatser. Ändå är kunskapen om deras effektivitet bristfällig, bland annat på grund av att det görs för få randomiserade kontrollerade studier (RCT). Utgångspunkten för den här boken är därför en chefshandledningsmanual som utvärderas i ett forskningsprojekt med RCT-design. I Chefshandledning beskrivs vad som är ett funktionellt ledarskap, alltså vilka beteenden hos ledaren som ger önskvärda långsiktiga konsekvenser. Manualen...

Läs mer

Stora summor spenderas årligen på olika former av ledarutvecklingsinsatser. Ändå är kunskapen om deras effektivitet bristfällig, bland annat på grund av att det görs för få randomiserade kontrollerade studier (RCT). Utgångspunkten för den här boken är därför en chefshandledningsmanual som utvärderas i ett forskningsprojekt med RCT-design. I Chefshandledning beskrivs vad som är ett funktionellt ledarskap, alltså vilka beteenden hos ledaren som ger önskvärda långsiktiga konsekvenser. Manualen består av fjorton moduler som kan anpassas efter chefens önskemål och behov för att skapa en flexibel och ändamålsenlig chefshandledning. Den funktionella analysen, som utgår från inlärningsteori, är den röda tråden genom hela boken. Boken ger läsaren kunskap om betydelsen av specifika ledarbeteenden för chefers effektivitet och medarbetares psykosociala arbetsmiljö. Den riktar sig till dig som arbetar med att utveckla chefer och ledare, eller till dig som själv vill utveckla ditt ledarskap på ett vetenskapligt grundat vis.

Stäng
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144186825

Utgivningsår:

2021

Artikelnummer:

43825-SB01

Upplaga:

Första
 ;