
Mentalisering och psykisk ohälsa hos ungdomar

Mentalisering och psykisk ohälsa hos ungdomar
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
- 9Preface
- 11Inledning
- 13Översikt av bokens innehåll
- 14Del 1 – Introduktion till mentalisering och tonåringens utveckling
- 14Del 2 – Psykisk ohälsa hos tonåringar och mentalisering
- 14Del 3 – Mentaliseringsbaserad terapi i praktiken
- Del I Introduktion till mentalisering och tonåringens utveckling
- 119Mentalisering
- 19Vad är mentalisering?
- 20Mentalisering, en förutsättning för att fungera i relation till andra
- 21Mentalisering, en förutsättning för att förstå sig själv
- 21Många psykologiska begrepp ingår i mentalisering
- 22Olika dimensioner i mentalisering – mer än att bara tänka om känslor
- 23Dimension 1: Mentalisera sig själv och andra
- 24Dimension 2: Mentalisera internt eller externt
- 25Dimension 3: Mentalisera implicit eller explicit
- 27Dimension 4: Mentalisera affekter och kognitioner
- 28Vad är inte mentalisering?
- 32Mentalisering sker alltid i relation till andra
- 35Mentalisering utvecklas i nära relationer
- 35Anknytning som överlevnadsstrategi
- 36Utveckling av epistemisk tillit
- 38Man förstår sina känslor genom andra
- 42Självbilden formas i relation till andra
- 43Från att känslor drabbar en till agens
- 245Utveckling av mentaliseringsförmågan
- 45Människans förmentaliserande lägen
- 46Första utvecklingsfasen – teleologisk hållning
- 47Andra utvecklingsfasen – psykisk ekvivalens
- 48Tredje utvecklingsfasen – låtsasläge
- 50Fjärde utvecklingsfasen – mentalisering
- 51Tonåringens hjärna försvårar mentalisering
- 53Tonåringens förnuft, stängt för ombyggnation
- 57En känsligare hjärna
- 58Hormoner
- 59Sociala utmaningar
- 59Ökad betydelse av kompisar
- 60Den socialt orienterade tonårshjärnan
- 60Insula – vår femte hjärnlob
- 61Svårigheterna med social förståelse i tonåringens komplexa sociala värld
- Del II Psykisk ohälsa hos tonåringar och mentalisering
- 367Utveckling av psykisk ohälsa hos ungdomar
- 68Man måste inte vara en superförälder
- 70Vårdnadshavarens mentaliseringssvårigheter och omentaliserade interaktioner
- 70Psykologisk försummelse
- 72Affektfobi
- 73Omarkerad spegling
- 76Påträngande och missbrukande av mentalisering
- 77Effekterna av omentaliserade interaktioner på anknytningen
- 78Icke-mentalisering i familjen
- 83När anknytningsrelationen skadar barnet
- 84Anknytningstrauma
- 86Främmande självbild
- 87Epistemisk misstro
- 90Allt är inte anknytning
- 91Biologisk inverkan på psykosocial utveckling
- 91Gener och anknytning
- 92Neurologiskt sårbara tonåringar
- 93Social kontext
- 93Mobbning
- 94Sårbara och motståndskraftiga ungdomar
- 95Ungdomar med mycket motståndskraft
- 95Reflektiv förmåga som skydd
- 96Vem blir ett maskrosbarn?
- 96Sårbar förmåga
- 97Ett nytt sätt att förstå ungdomar med stora svårigheter
- 499Svårigheter med mentalisering och psykisk ohälsa
- 99Svårigheter med mentalisering
- 99Teleologisk hållning
- 100Psykisk ekvivalens
- 101Låtsasläge
- 103Hypermentalisering
- 105Depression och ångest
- 106Självskada och självmord
- 106Förekomst av självskada och självmord samt bakomliggande faktorer
- 108Funktionen med självskada
- 111Mentalisering, självskada och självmord
- 112Olika sätt att hantera sina svårigheter
- 114Dissociation
- 115Ett skydd mot smärtsamma känslor
- 116En ond spiral
- Del III Mentaliseringsbaserad terapi i praktiken
- 5123Bedömning och diagnostik
- 123Steg 1 Första kontakt
- 124Formulering för kartläggningen
- 124Första mötet med tonåringen och familjen
- 125Att möta vårdnadshavare som är kritiska eller svåra att nå fram till
- 125Hur man etablerar en god samarbetsallians
- 132Att möta de trygga vårdnadshavarna
- 133Att engagera tonåringen
- 134Den tysta tonåringen
- 137Den till synes insiktsfulla tonåringen
- 139Steg 2 Diagnostik ur mentaliseringsperspektiv
- 140Autismspektrumtillstånd – medfött nedsatt mentalisering
- 142Bedömning av kognitiv kapacitet och exekutiva funktioner
- 146Depression
- 147Psykos
- 148Bipolär sjukdom
- 149Ätstörning
- 151Framväxandet av personlighetssyndrom
- 151Diagnos eller inte
- 153Att identifiera tonåringar med borderlineproblematik
- 155Att identifiera tonåringar med antisocialt beteende
- 156Steg 3 Bedömning av mentalisering hos tonåringen och familjen
- 156Bedömning av tonåringens mentaliseringsförmåga
- 158Bedömning av vårdnadshavarens mentaliseringsförmåga
- 158Steg 4 Återgivning och behandlingsplanering
- 158Problematik som mentaliseringsbaserad terapi passar för
- 159Varför man bör erbjuda tonåringar just mentaliseringsbaserad terapi
- 161Återgivningsmötet
- 164Behandlingsplanering
- 6167Behandling
- 167Målen med mentaliseringsbaserad terapi
- 167Behandlingsmål för vårdnadshavarna
- 169Behandlingsmål för tonåringen
- 169Mål 1 – Varaktig symtomreduktion
- 170Mål 2 – Självrepresentation
- 170Mål 3 – Mentalisering kring sig själv
- 171Mål 4 – Mentalisering i relation till andra
- 172Behandlingsstruktur
- 172Behandlingsupplägg för komplett MBT-A-behandling
- 173Bedömningsfas
- 173Mellanfas
- 174Teamarbete och handledning
- 175Individualsessioner med tonåringen
- 180Familjesessioner
- 181Gruppsessioner
- 182Mentaliseringsbaserad terapi som individualbehandling
- 182Mentalisering som förhållningssätt
- 182Att avsluta behandlingen
- 185Vidmakthållandeplan och återfallsprevention
- 7187Mentaliserande interventioner
- 187Mentaliserande förhållningssätt
- 188Att identifiera icke-mentalisering
- 190Validering
- 191Empatisering
- 193Ett stort steg ifrån den neutrala terapeuten
- 196Var inte expert – den icke-vetande hållningen
- 199Krångla inte till det – enkla interventioner
- 200Förstå missförstånd
- 204Mentaliserande interventioner i behandlingsarbete
- 204Identifiera triggers och arbete med icke-mentaliserande cykler
- 206Fokus på känslor
- 208Motsatta interventioner
- 212Arbete med psykisk ekvivalens
- 214Arbete med teleologisk hållning
- 216Arbete med låtsasläge
- 220Hypermentalisering – reflekterande mentalisering bortom verkligheten
- 221Att kunna skifta perspektiv
- 225Terapeutens inre som redskap
- 227Stärka tonåringens motståndskraft
- 229Att välja intervention
- 8233Svåra situationer i arbetet med tonåringar och deras familjer
- 233Vill hon ens komma hit?
- 237Att möta tonåringen efter suicidförsök
- 240Självhat
- 246Kaossituationer
- 249Olika problem varje vecka
- 250Jag vet inte …
- 253Rädslan inför att bli dömd
- 257”Och sedan gick vi dit och då sa hon att …”
- 259Det är så skönt att få prata med någon
- 264”Hon behöver få hjälp med …”
- 265Att vara observant på sina egna reaktioner
- 267Risken med psykoedukation och problemlösning
- 273Ordlista
- 275Källor
- 289Sakregister
På ett mycket överskådligt sätt ger de läsaren fördjupad kunskap på området utifrån ett stort antal kliniska exempel samt ett gediget vetenskapligt källmaterial.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144117744Utgivningsår:
2017Artikelnummer:
39517-01Upplaga:
FörstaSidantal:
296Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144169934Utgivningsår:
2017Artikelnummer:
39517-SB01Upplaga:
Första