Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Vårdande vid psykisk ohälsa

- på avancerad nivå

Skickas följande arbetsdag

Vårdande vid psykisk ohälsa

- på avancerad nivå

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 642 kr inkl. moms
Studora e-bok 393 kr inkl. moms

Boken ger läsaren en grund för ett personcentrerat och återhämtningsinriktat vårdande med utgångspunkt i patientens livsvärld. Teman som exempelvis hopplöshet, stigmatisering och försoning, beskrivs i relation till psykisk ohälsa och återhämtning. Boken tar fasta på hur vårdandet kan bidra till att stärka personens egen kompetens och beskriver även specialistsjuksköterskans kärnkompetenser inom psykiatrisk vård. Vårdarens hållning lyfts fram i relation till såväl vårdkulturen som patientens ...

Läs mer

Boken ger läsaren en grund för ett personcentrerat och återhämtningsinriktat vårdande med utgångspunkt i patientens livsvärld. Teman som exempelvis hopplöshet, stigmatisering och försoning, beskrivs i relation till psykisk ohälsa och återhämtning. Boken tar fasta på hur vårdandet kan bidra till att stärka personens egen kompetens och beskriver även specialistsjuksköterskans kärnkompetenser inom psykiatrisk vård. Vårdarens hållning lyfts fram i relation till såväl vårdkulturen som patientens hälsoprocesser och kommunikationen mellan patienter och vårdare. I denna fjärde upplaga av boken har tidigare kapitel omarbetats och uppdaterats med ny forskning, och flera nya författare medverkar. I linje med bokens fokus på människors livsvärld utgår ett kapitel från författarens egna erfarenheter av psykisk ohälsa och återhämtning. Vården av barn och ungdomar med psykisk ohälsa har fått större utrymme i denna upplaga, liksom etiska utmaningar, samverkan med närstående och läkemedelsbehandling ur ett personcentrerat perspektiv. Målgruppen är i första hand studenter på avancerad nivå samt sjuksköterskor inom den psykiatriska vården. Boken är också läsvärd för andra som är intresserade av att få en inblick i hur den psykiatriska vården kan förstås med utgångspunkt i patientens värld och ett caring-perspektiv, snarare än utgående från diagnostiska kriterier.

Stäng

Ny upplaga – nya möjligheter 13

Författarpresentation 15

1. Att leva med psykisk ohälsa 23

Lina Liman

En udda fågel 26

Att vara patient i psykiatrin 30

Nycklar till ett bättre liv 39

Avslutande reflektioner 42

Referenser 43

2. Naturlig gemenskap och livsförståelse ur ett vårdande perspektiv 45

Arne Rehnsfeldt & Frode Skorpen

Interdependens och värdighet 48

Liv, hälsa och lidande som en enhet 50

Meningsskapande i gemenskap 51

Den vårdande hermeneutiska gemenskapen och livsförståelseetik 52

Att bli sedd som människa 53

Att utvecklas i livsförståelse 55

Det lilla extra, eller små ting i vardagen som påverkar livsförståelsen 55

En vision om livgivande vårdande 58

Avslutande reflektioner 60

Referenser 60

3. Recovery – med stort R 63

Bengt Karlsson & Marit Borg

Recovery – människo- och medborgarrättsliga rötter 66

Recovery – en humanistisk och social syn på människor 69

Recovery – kunskapsformer, erfarenheter och subjektsontologi 71

Recovery – likvärdighet, samarbete och bekräftelse 74

Recovery – samarbeten inom psykisk hälsa 76

Demokratiskt forskningssamarbete 80

Avslutande reflektioner 82

Referenser 83

4. Tidal – upptäcktsresan 85

Poppy Buchanan-Barker & Phil Barker

Livet och dess metaforer 87

Att utforska livsproblem 89

Att upptäcka syftet med omvårdnad 90

The Tidal Model of Mental Health Recovery and Reclamation 92

Tidals teori om personen 93

Tidal – en pragmatisk praktik 94

Tidals tio åtaganden 97

Freds historia 100

Verktygslåda för bedömning 102

Avslutande reflektioner 103

Referenser 103

5. Hälsa och hälsofrämjande psykiatrisk omvårdnad 107

Henrika Jormfeldt

Perspektivets betydelse för vad som uppmärksammas i vården 110

Hälsa 111

Hälsofrämjande omvårdnad 115

Utmaningar för vårdaren 119

Avslutande reflektioner 121

Referenser 122

6. Jag kan och jag är – den fysiska aktivitetens meningsskapande potential för återhämtning 125

Oona Lassenius

Kroppslig ohälsa i psykiatrisk kontext 128

Fysisk aktivitet och psykisk ohälsa 129

Vad väcker det hos mig? 132

Vad är kropp? 133

Levd kropp och fysisk aktivitet 135

Fysisk aktivitet och återhämtning 136

Avslutande reflektioner 138

Referenser 139

7. Andlighet, existens och psykisk hälsa 141

Tiburtius Koslander & António Barbosa da Silva

Uttryck för det andliga 143

Den andliga dimensionens betydelse för hälsa och lidande 145

Sitter andlighet i kroppen? 146

Andliga upplevelser på gott och ont 146

Att beakta andliga behov inom psykiatriskt vårdande 150

Omvårdnad som beaktar den andliga dimensionen 152

Att närma sig det andliga med försiktighet 157

Att utveckla andlig-existentiell kompetens 158

Avslutande reflektioner 159

Referenser 159

8. Existentiellt vårdande vid psykisk ohälsa 163

Lina Palmér & Aleksandra Jarling

Att leva med psykisk ohälsa 165

Existentiell vårdvetenskap 167

Existentiella perspektiv på att vara människa 169

Psykisk hälsa och existens 170

Existentiella perspektiv på återhämtning 171

Det existentiella vårdandet 173

Ett reflekterat förhållningssätt – specialistsjuksköterskans ansvar 178

Avslutande reflektioner 179

Referenser 179

9. Att utforska det som är angeläget – existentiella samtal i psykiatrisk vård 181

Tomas Kumlin

Ett existentiellt perspektiv på mänsklig tillvaro 184

Det existentiella mötet 187

Det som är existentiellt angeläget 191

Existentiella frågor 196

Avslutande reflektioner 200

Referenser 201

10. Hopplöshet och hopp 205

Kenneth Rydenlund

Hopplöshet 209

Hopp 210

Den vårdande kulturen som en källa till hopp 211

Att skapa en vårdande gemenskap 211

Att förmedla hopp och stötta återhämtning inom rättspsykiatrisk vård 215

Hermeneutiska vårdande samtal 220

Avslutande reflektioner 221

Referenser 222

11. Vårdande som stödjer krishantering och livslust 225

Pernilla Omérov

Perspektiv, förhållningssätt, bemötande 228

Patientens berättelse 237

Suicidriskbedömning och krisintervention 239

Avslutande reflektioner 248

Referenser 248

12. Försoning 251

Lena-Karin Gustafsson

Begreppet försoning 255

Hur man stödjer försoningsprocessen 259

Försoning i förhållande till patientens olika sammanhang 262

Avslutande reflektioner 264

Referenser 264

13. Avskurenhet och gemenskap 267

Lena-Karin Gustafsson

Att bli berövad sitt sammanhang 271

Avskurenhet och gemenskap som aspekter av lidande och hälsa 273

Ensamhet 274

Att bygga broar mellan skilda världar 275

Avslutande reflektioner 280

Referenser 281

14. Barn och unga – är det psykisk ohälsa eller livet som känns? 283

Jenny Karlsson & Sara Ryding

Barn och ungdomars sårbarhet i en tid av existentiell oro 286

Överge mig inte 289

Rättighetsbaserad barn- och ungdomspsykiatrisk vård 291

Att vara medresenär eller tillfällig medkämpe 292

Att levandegöra omvårdnaden inom barn- och ungdomspsykiatrisk vård 296

Avslutande reflektioner 301

Referenser 302

15. Övergång från barn- och ungdomspsykiatri till vuxenpsykiatri 305

Eva Lindgren

Förutsättningar för en lyckad övergång 308

Transitionsteorin som referensram för att förstå förändring 315

En komplex process som behöver planeras i samverkan 318

Avslutande reflektioner 320

Referenser 321

16. Att skapa vårdmiljöer som stödjer återhämtning 323

Hanna Tuvesson

Vårdmiljö, vårdkultur och vårdatmosfär 326

Vårdmiljöns betydelse för hälsa och vårdande 330

En vårdmiljö för återhämtning och läkning 334

Avslutande reflektioner 338

Referenser 339

17. Stabilitet, rytm och rörelser – att konstruera vårdande i intensiv psykiatri 341

Martin Salzmann-Erikson

Återhämtning inom den psykiatriska intensivvården 344

Stabilitet som centralt begrepp i psykiatrisk intensivvård 347

Caring – att skapa stabilitet 348

Nursing – att balansera fluktuationer och skapa en rytm 350

Avslutande reflektioner 356

Referenser 357

18. Normmedveten och jämlik psykiatrisk vård – möjligheter och utmaningar 359

Esa Kumpula & Per Ekstrand

Intersektionalitet som verktyg för analys 362

Betydelsen av att identifiera olika maktdimensioner i psykiatrisk vård 363

Medvetandegörande av maktdimensioner som motverkar (o)jämställd psykiatrisk vård 364

Att medvetandegöra det komplexa i mötet med patienten 369

Mot en nyanserad förståelse av sjuksköterskors och vårdares vardagliga arbete 371

Avslutande reflektioner 372

Referenser 373

19. Närstående i psykiatrisk vård 375

Josefin Bäckström & Johanna Salberg

Närstående i psykiatrisk vårdkontext 377

Sjuksköterskeprofessionens perspektiv på närstående 380

Vetenskapliga perspektiv 380

Att vara närstående 381

Omvårdnad med fokus på närstående 383

Barn som närstående 388

När den närstående är förälder 393

Avslutande reflektioner 393

Referenser 394

20. Läkemedels­assisterad återhämtning vid psykisk ohälsa 399

Sebastian Gabrielsson & Git-Marie Ejneborn Looi

Läkemedel som ett stöd i återhämtningsprocessen 402

Läkemedelsbehandling som en del i personcentrerad psykiatrisk vård och omvårdnad 405

Avslutande reflektioner 408

Referenser 408

21. Att använda sin professionella kunskap 411

Lena Wiklund Gustin

Specialistsjuksköterskans unika kompetens 414

Perspektiv och begrepp 415

Att integrera teori och praktik 418

Avslutande reflektioner 427

Referenser 428

22. Etiska utmaningar i psykiatrisk vård 431

Gunilla Silfverberg

Om etik och tillämpad etik 434

Etiska utmaningar 435

Etiskt betingad stress 438

Är det något speciellt med psykiatrisk vård? 439

Dialog och reflektion 442

Speciella former av tal – om etiska aspekter på informellt tvång 446

Avslutande reflektioner 449

Referenser 450

23. Ett personligt ansvar för god och säker vård 453

Sebastian Gabrielsson & Git-Marie Ejneborn Looi

Ett moraliskt ansvar 456

Kunskapsbaserad vård 458

Säker vård – för vem och varför? 460

Tillsammans för en bättre vård 466

Avslutande reflektioner 468

Referenser 469

24. Teamarbete och ledarskap 473

Lena Wiklund Gustin

Samverkan i team 476

Att leda personcentrerad och återhämtningsinriktad omvårdnad 480

Avslutande reflektioner 487

Referenser 488

25. Informatik i psykiatrisk vård 491

Lene Martin

Internet som kunskapsförmedlare 494

Digital psykiatrisk vård 496

Internetberoende och digital stress – psykiatriska diagnoser? 501

Sociala medier i vården 503

Specialistsjuksköterskans arbete med informatik och e-hälsa 504

Avslutande reflektioner 506

Referenser 507

26. Evidensbaserad vård och förbättringskunskap – två kärnkompetenser för att utveckla vården 511

Lena Wiklund Gustin

Sjuksköterskan som vårdutvecklare 514

Att arbeta med stöd i evidens 515

Förbättringskunskap för kvalitetsarbete 518

Kvalitetsarbete – en process på flera nivåer 520

Göra 525

Avslutande reflektioner 528

Referenser 528

27. Att ta intryck av patientens uttryck 531

Lars Hammarström

Mellanmänskliga möten 533

Att kontrollera sina känslor – en balansgång 534

Att starta en inre dialog 536

Du vet var gränsen går när du passerar den 539

Att vara i ett mellanrum 541

Att vara i en dualitet 546

Avslutande reflektioner 547

Referenser 548

28. Att stödja lärande genom handledning 551

Niklas Andersson

Vad är handledning? 553

Studenthandledning under VFU 555

VFU i psykiatrisk vård 556

Pedagogiska och didaktiska utgångspunkter för handledning 560

Studenthandledningsmodellen VÅ-LÄ-RE 565

Avslutande reflektioner 568

Referenser 569

Bilaga 1 Tidal-modellen 571

Bilaga 2 Tidal-modellen 573

Bilaga 3 Tidal-modellen 581

Personregister 583

Sakregister 585

Författare

 ;

Boken ger läsaren en grund för ett personcentrerat och återhämtningsinriktat vårdande med utgångspunkt i patientens livsvärld. Teman som exempelvis hopplöshet, stigmatisering och försoning, beskrivs i relation till psykisk ohälsa och återhämtning. Boken tar fasta på hur vårdandet kan bidra till att stärka personens egen kompetens och beskriver även specialistsjuksköterskans kärnkompetenser inom psykiatrisk vård. Vårdarens hållning lyfts fram i relation till såväl vårdkulturen som patientens ...

Läs mer

Boken ger läsaren en grund för ett personcentrerat och återhämtningsinriktat vårdande med utgångspunkt i patientens livsvärld. Teman som exempelvis hopplöshet, stigmatisering och försoning, beskrivs i relation till psykisk ohälsa och återhämtning. Boken tar fasta på hur vårdandet kan bidra till att stärka personens egen kompetens och beskriver även specialistsjuksköterskans kärnkompetenser inom psykiatrisk vård. Vårdarens hållning lyfts fram i relation till såväl vårdkulturen som patientens hälsoprocesser och kommunikationen mellan patienter och vårdare. I denna fjärde upplaga av boken har tidigare kapitel omarbetats och uppdaterats med ny forskning, och flera nya författare medverkar. I linje med bokens fokus på människors livsvärld utgår ett kapitel från författarens egna erfarenheter av psykisk ohälsa och återhämtning. Vården av barn och ungdomar med psykisk ohälsa har fått större utrymme i denna upplaga, liksom etiska utmaningar, samverkan med närstående och läkemedelsbehandling ur ett personcentrerat perspektiv. Målgruppen är i första hand studenter på avancerad nivå samt sjuksköterskor inom den psykiatriska vården. Boken är också läsvärd för andra som är intresserade av att få en inblick i hur den psykiatriska vården kan förstås med utgångspunkt i patientens värld och ett caring-perspektiv, snarare än utgående från diagnostiska kriterier.

Stäng

Författare

 ;