
Vårdande vid psykisk ohälsa
- på avancerad nivå

Vårdande vid psykisk ohälsa
- på avancerad nivå
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Ny upplaga – nya möjligheter 13
Författarpresentation 15
1. Att leva med psykisk ohälsa 23
Lina Liman
En udda fågel 26
Att vara patient i psykiatrin 30
Nycklar till ett bättre liv 39
Avslutande reflektioner 42
Referenser 43
2. Naturlig gemenskap och livsförståelse ur ett vårdande perspektiv 45
Arne Rehnsfeldt & Frode Skorpen
Interdependens och värdighet 48
Liv, hälsa och lidande som en enhet 50
Meningsskapande i gemenskap 51
Den vårdande hermeneutiska gemenskapen och livsförståelseetik 52
Att bli sedd som människa 53
Att utvecklas i livsförståelse 55
Det lilla extra, eller små ting i vardagen som påverkar livsförståelsen 55
En vision om livgivande vårdande 58
Avslutande reflektioner 60
Referenser 60
3. Recovery – med stort R 63
Bengt Karlsson & Marit Borg
Recovery – människo- och medborgarrättsliga rötter 66
Recovery – en humanistisk och social syn på människor 69
Recovery – kunskapsformer, erfarenheter och subjektsontologi 71
Recovery – likvärdighet, samarbete och bekräftelse 74
Recovery – samarbeten inom psykisk hälsa 76
Demokratiskt forskningssamarbete 80
Avslutande reflektioner 82
Referenser 83
4. Tidal – upptäcktsresan 85
Poppy Buchanan-Barker & Phil Barker
Livet och dess metaforer 87
Att utforska livsproblem 89
Att upptäcka syftet med omvårdnad 90
The Tidal Model of Mental Health Recovery and Reclamation 92
Tidals teori om personen 93
Tidal – en pragmatisk praktik 94
Tidals tio åtaganden 97
Freds historia 100
Verktygslåda för bedömning 102
Avslutande reflektioner 103
Referenser 103
5. Hälsa och hälsofrämjande psykiatrisk omvårdnad 107
Henrika Jormfeldt
Perspektivets betydelse för vad som uppmärksammas i vården 110
Hälsa 111
Hälsofrämjande omvårdnad 115
Utmaningar för vårdaren 119
Avslutande reflektioner 121
Referenser 122
6. Jag kan och jag är – den fysiska aktivitetens meningsskapande potential för återhämtning 125
Oona Lassenius
Kroppslig ohälsa i psykiatrisk kontext 128
Fysisk aktivitet och psykisk ohälsa 129
Vad väcker det hos mig? 132
Vad är kropp? 133
Levd kropp och fysisk aktivitet 135
Fysisk aktivitet och återhämtning 136
Avslutande reflektioner 138
Referenser 139
7. Andlighet, existens och psykisk hälsa 141
Tiburtius Koslander & António Barbosa da Silva
Uttryck för det andliga 143
Den andliga dimensionens betydelse för hälsa och lidande 145
Sitter andlighet i kroppen? 146
Andliga upplevelser på gott och ont 146
Att beakta andliga behov inom psykiatriskt vårdande 150
Omvårdnad som beaktar den andliga dimensionen 152
Att närma sig det andliga med försiktighet 157
Att utveckla andlig-existentiell kompetens 158
Avslutande reflektioner 159
Referenser 159
8. Existentiellt vårdande vid psykisk ohälsa 163
Lina Palmér & Aleksandra Jarling
Att leva med psykisk ohälsa 165
Existentiell vårdvetenskap 167
Existentiella perspektiv på att vara människa 169
Psykisk hälsa och existens 170
Existentiella perspektiv på återhämtning 171
Det existentiella vårdandet 173
Ett reflekterat förhållningssätt – specialistsjuksköterskans ansvar 178
Avslutande reflektioner 179
Referenser 179
9. Att utforska det som är angeläget – existentiella samtal i psykiatrisk vård 181
Tomas Kumlin
Ett existentiellt perspektiv på mänsklig tillvaro 184
Det existentiella mötet 187
Det som är existentiellt angeläget 191
Existentiella frågor 196
Avslutande reflektioner 200
Referenser 201
10. Hopplöshet och hopp 205
Kenneth Rydenlund
Hopplöshet 209
Hopp 210
Den vårdande kulturen som en källa till hopp 211
Att skapa en vårdande gemenskap 211
Att förmedla hopp och stötta återhämtning inom rättspsykiatrisk vård 215
Hermeneutiska vårdande samtal 220
Avslutande reflektioner 221
Referenser 222
11. Vårdande som stödjer krishantering och livslust 225
Pernilla Omérov
Perspektiv, förhållningssätt, bemötande 228
Patientens berättelse 237
Suicidriskbedömning och krisintervention 239
Avslutande reflektioner 248
Referenser 248
12. Försoning 251
Lena-Karin Gustafsson
Begreppet försoning 255
Hur man stödjer försoningsprocessen 259
Försoning i förhållande till patientens olika sammanhang 262
Avslutande reflektioner 264
Referenser 264
13. Avskurenhet och gemenskap 267
Lena-Karin Gustafsson
Att bli berövad sitt sammanhang 271
Avskurenhet och gemenskap som aspekter av lidande och hälsa 273
Ensamhet 274
Att bygga broar mellan skilda världar 275
Avslutande reflektioner 280
Referenser 281
14. Barn och unga – är det psykisk ohälsa eller livet som känns? 283
Jenny Karlsson & Sara Ryding
Barn och ungdomars sårbarhet i en tid av existentiell oro 286
Överge mig inte 289
Rättighetsbaserad barn- och ungdomspsykiatrisk vård 291
Att vara medresenär eller tillfällig medkämpe 292
Att levandegöra omvårdnaden inom barn- och ungdomspsykiatrisk vård 296
Avslutande reflektioner 301
Referenser 302
15. Övergång från barn- och ungdomspsykiatri till vuxenpsykiatri 305
Eva Lindgren
Förutsättningar för en lyckad övergång 308
Transitionsteorin som referensram för att förstå förändring 315
En komplex process som behöver planeras i samverkan 318
Avslutande reflektioner 320
Referenser 321
16. Att skapa vårdmiljöer som stödjer återhämtning 323
Hanna Tuvesson
Vårdmiljö, vårdkultur och vårdatmosfär 326
Vårdmiljöns betydelse för hälsa och vårdande 330
En vårdmiljö för återhämtning och läkning 334
Avslutande reflektioner 338
Referenser 339
17. Stabilitet, rytm och rörelser – att konstruera vårdande i intensiv psykiatri 341
Martin Salzmann-Erikson
Återhämtning inom den psykiatriska intensivvården 344
Stabilitet som centralt begrepp i psykiatrisk intensivvård 347
Caring – att skapa stabilitet 348
Nursing – att balansera fluktuationer och skapa en rytm 350
Avslutande reflektioner 356
Referenser 357
18. Normmedveten och jämlik psykiatrisk vård – möjligheter och utmaningar 359
Esa Kumpula & Per Ekstrand
Intersektionalitet som verktyg för analys 362
Betydelsen av att identifiera olika maktdimensioner i psykiatrisk vård 363
Medvetandegörande av maktdimensioner som motverkar (o)jämställd psykiatrisk vård 364
Att medvetandegöra det komplexa i mötet med patienten 369
Mot en nyanserad förståelse av sjuksköterskors och vårdares vardagliga arbete 371
Avslutande reflektioner 372
Referenser 373
19. Närstående i psykiatrisk vård 375
Josefin Bäckström & Johanna Salberg
Närstående i psykiatrisk vårdkontext 377
Sjuksköterskeprofessionens perspektiv på närstående 380
Vetenskapliga perspektiv 380
Att vara närstående 381
Omvårdnad med fokus på närstående 383
Barn som närstående 388
När den närstående är förälder 393
Avslutande reflektioner 393
Referenser 394
20. Läkemedelsassisterad återhämtning vid psykisk ohälsa 399
Sebastian Gabrielsson & Git-Marie Ejneborn Looi
Läkemedel som ett stöd i återhämtningsprocessen 402
Läkemedelsbehandling som en del i personcentrerad psykiatrisk vård och omvårdnad 405
Avslutande reflektioner 408
Referenser 408
21. Att använda sin professionella kunskap 411
Lena Wiklund Gustin
Specialistsjuksköterskans unika kompetens 414
Perspektiv och begrepp 415
Att integrera teori och praktik 418
Avslutande reflektioner 427
Referenser 428
22. Etiska utmaningar i psykiatrisk vård 431
Gunilla Silfverberg
Om etik och tillämpad etik 434
Etiska utmaningar 435
Etiskt betingad stress 438
Är det något speciellt med psykiatrisk vård? 439
Dialog och reflektion 442
Speciella former av tal – om etiska aspekter på informellt tvång 446
Avslutande reflektioner 449
Referenser 450
23. Ett personligt ansvar för god och säker vård 453
Sebastian Gabrielsson & Git-Marie Ejneborn Looi
Ett moraliskt ansvar 456
Kunskapsbaserad vård 458
Säker vård – för vem och varför? 460
Tillsammans för en bättre vård 466
Avslutande reflektioner 468
Referenser 469
24. Teamarbete och ledarskap 473
Lena Wiklund Gustin
Samverkan i team 476
Att leda personcentrerad och återhämtningsinriktad omvårdnad 480
Avslutande reflektioner 487
Referenser 488
25. Informatik i psykiatrisk vård 491
Lene Martin
Internet som kunskapsförmedlare 494
Digital psykiatrisk vård 496
Internetberoende och digital stress – psykiatriska diagnoser? 501
Sociala medier i vården 503
Specialistsjuksköterskans arbete med informatik och e-hälsa 504
Avslutande reflektioner 506
Referenser 507
26. Evidensbaserad vård och förbättringskunskap – två kärnkompetenser för att utveckla vården 511
Lena Wiklund Gustin
Sjuksköterskan som vårdutvecklare 514
Att arbeta med stöd i evidens 515
Förbättringskunskap för kvalitetsarbete 518
Kvalitetsarbete – en process på flera nivåer 520
Göra 525
Avslutande reflektioner 528
Referenser 528
27. Att ta intryck av patientens uttryck 531
Lars Hammarström
Mellanmänskliga möten 533
Att kontrollera sina känslor – en balansgång 534
Att starta en inre dialog 536
Du vet var gränsen går när du passerar den 539
Att vara i ett mellanrum 541
Att vara i en dualitet 546
Avslutande reflektioner 547
Referenser 548
28. Att stödja lärande genom handledning 551
Niklas Andersson
Vad är handledning? 553
Studenthandledning under VFU 555
VFU i psykiatrisk vård 556
Pedagogiska och didaktiska utgångspunkter för handledning 560
Studenthandledningsmodellen VÅ-LÄ-RE 565
Avslutande reflektioner 568
Referenser 569
Bilaga 1 Tidal-modellen 571
Bilaga 2 Tidal-modellen 573
Bilaga 3 Tidal-modellen 581
Personregister 583
Sakregister 585
Information
Kapitelförfattare:
Översättare:
Måns WinbergSpråk:
SvenskaISBN:
9789144160740Utgivningsår:
2010Revisionsår:
2024Artikelnummer:
33496-04Upplaga:
FjärdeSidantal:
588Information
Kapitelförfattare:
Översättare:
Måns WinbergSpråk:
SvenskaISBN:
9789144190181Utgivningsår:
2010Revisionsår:
2024Artikelnummer:
33496-SB04Upplaga:
Fjärde