

Grundbok i logopedi
Författarpresentation 17
Förord 21
Del I Introduktion
01 Logopedi som profession 25
Lena Hartelius, Kerstin Johansson, Maria Levlin, Ellika Schalling & Maria Södersten
Vad är kommunikation? 25
Vad är sväljning? 26
Vem kan ha kommunikations- och sväljstörningar? 26
Vad är vårt uppdrag och kärnan i vår verksamhet? 27
Var arbetar logopeder? 39
Hur ser logopedin ut i världen och i framtiden? 40
02 Logopedi som ämne 43
Lena Hartelius, Kerstin Johansson, Maria Levlin, Ellika Schalling & Maria Södersten
Ämnets framväxt 43
Olika perspektiv på logopedi 45
Utbildning och forskning inom logopedi 52
Del II Utvecklingsrelaterade språk- och talstörningar
03 Utvecklingsrelaterad språkstörning – teoretisk översikt 59
Kristina Hansson, Christina Reuterskiöld & Birgitta Sahlén
Varför behövs teoretiska perspektiv? 59
Emergentism – ett aktuellt perspektiv 60
Teoretiska perspektiv på språkutveckling 62
Förklaringsmodeller till bakomliggande orsaker vid språkstörning 65
Slutord 67
04 Utvecklingsrelaterad språkstörning 69
Olof Sandgren & Signe Tonér
Allmän karaktäristik och symtom 69
Terminologi 71
Diagnostiska kriterier 71
Differentialdiagnostik 72
Orsaker 73
Förekomst 73
Funktionell påverkan i ett utvecklingsperspektiv 74
05 Språkutveckling och utvecklingsrelaterad språkstörning vid flerspråkighet 75
Ketty Andersson, Josefin Lindgren & Linnéa Öberg
Flerspråkighet i Sverige 75
Vem är flerspråkig? 76
Faktorer som påverkar flerspråkig språkutveckling 76
Språkutveckling och språkstörning vid flerspråkighet 78
Bedömning och intervention 80
06 Språkutveckling och utvecklingsrelaterad språkstörning vid hörselskador 83
Cecilia Nakeva von Mentzer & Ulrika Löfkvist
Utvecklingsbar hörsel 83
Hörselsystemet 83
Hörselskador och deras konsekvenser 86
Hörselskadors påverkan på språkutveckling 89
Kommunikationssätt 90
Utredning och intervention 91
Utbildning, rättigheter och barnkonventionen 92
07 Utvecklingsrelaterade läs-, skriv- och matematiksvårigheter 95
Maria Levlin, Markus Björnström, Martina Hedenius & Anna Eva Hallin
Läs- och skrivförmåga 95
Läs- och skrivsvårigheter 98
Matematisk förmåga 100
Matematiska svårigheter 101
Utveckling i ett livsperspektiv 102
08 Kommunikation, språk-, läs- och skrivförmåga vid neuropsykiatriska funktionsnedsättningar 105
Carmela Miniscalco & Jakob Åsberg Johnels
Allmän karaktäristik och definitioner 105
Orsaker och kognitiva förklaringsmodeller 107
Språkförmåga vid adhd och autism 108
Läs- och skrivförmåga vid adhd och autism 110
09 Kommunikation, språk och läs- och skrivförmåga vid intellektuell funktionsnedsättning 115
Gunilla Thunberg, Anna Nyman & Karin Nilsson
Introduktion 115
Förklaringsmodeller 116
Allmän karaktäristik 118
Livsvillkor – stöd och utmaningar 122
10 Bedömning av utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar inom kommunikation, språk, läs- och skrivförmåga 125
Christina Reuterskiöld, Anna Eva Hallin & Ulrika Marklund
Logopedisk bedömning 125
Allmänna principer för bedömning 125
Bedömning av språk och kommunikation samt relaterade förmågor 127
Metoder för bedömning 132
Diagnostik och dokumentation 137
11 Intervention vid utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar inom kommunikation, språk, läs- och skrivförmåga 139
Anna Eva Hallin, Gunilla Thunberg & Christina Reuterskiöld
Interventionsmål 139
Vem, var och hur mycket intervention? 141
Genomförande av direkt intervention 142
AKK-intervention – principer och typer 148
Genomförande av indirekt intervention 149
Utvärdering och dokumentation 150
Förebyggande arbete och utbildning 151
Insatser på flera fronter behövs 152
12 Utvecklingsrelaterade talstörningar – teoretisk översikt 153
Sofia Strömbergsson, Anita McAllister & Christina Persson
Utvecklingsrelaterad talstörning 153
Från joller till tal 154
Från tanke till tal 154
Ogynnsamma förutsättningar för talutveckling 159
Förekomst av utvecklingsrelaterade talstörningar 163
Utvecklingsrelaterad talstörning i vardagen 163
Logopeden som detektiv 164
13 Utvecklingsrelaterad talstörning med fonologisk grund 167
Ulrika Marklund & Sofia Strömbergsson
Fonologiska förutsättningar för tal 167
Karaktäristik 170
Konsekvenser i vardagen ur ett utvecklingsperspektiv 174
14 Utvecklingsrelaterad talstörning med motorisk eller strukturell grund 177
Åsa Mogren, Ann Malmenholt & Inger Lundeborg Hammarström
Inledning 177
Talstörningar med motorisk grund 177
Talstörningar med strukturell grund 182
Differentialdiagnostik och samförekomst 183
Konsekvenser i vardagen ur ett utvecklingsperspektiv 183
15 Utvecklingsrelaterad talstörning vid velofarynxdysfunktion 185
Kristina Klintö, Karin Brunnegård & Christina Havstam
Orsaker 185
Talkaraktäristik 187
Konsekvenser i vardagen ur ett utvecklingsperspektiv 190
16 Utvecklingsrelaterade talflytstörningar 193
Tove Edmar Lagerberg
Typiskt eller avvikande talflyt 193
Orsaker och förklaringsmodeller 194
Förekomst 197
Karaktäristik 198
Samförekomst med andra funktionsnedsättningar 201
Konsekvenser av talflytstörning på kommunikation, vardag och livskvalitet 201
17 Bedömning av utvecklingsrelaterade talstörningar 203
Sofia Strömbergsson, Kristina Klintö & Ineke Samson
En första bedömning 203
Bedömning vid misstänkt SSD 204
Bedömning vid misstänkt velofarynxdysfunktion 209
Bedömning vid talflytstörning 211
Bedömning vid utvärdering av intervention 214
18 Intervention vid utvecklingsrelaterade talstörningar 217
Inger Lundeborg Hammarström, Ineke Samson & Karin Brunnegård
Allmänna principer 217
Intervention vid olika typer av utvecklingsrelaterade talstörningar 218
Intervention vid talstörning med fonologisk grund 218
Intervention vid talstörning med auditiv grund 218
Intervention vid talstörning med motorisk grund 220
Dysartri 222
Intervention vid talmotorisk försening/störning 222
Intervention vid talstörning med strukturell grund 223
Intervention vid velofarynxdysfunktion 223
Talflytstörningar 224
Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) 227
Samverkan med andra professioner och verksamheter 227
Del III Förvärvade språk- och talstörningar
19 Förvärvade språk- och kommunikationsstörningar – teoretisk översikt 231
Per Östberg
Språket och den vuxna personen 231
Språkfunktioner och hjärnans organisation 232
Hjärnans utveckling och plasticitet 235
Åldrande, språk och kommunikation 236
Hjärnans funktionella språknätverk 237
Orsaker till förvärvade språk- och kommunikationsstörningar 238
20 Afasi 241
Ellika Schalling
Orsaker till afasi 241
Terminologi och diagnoskoder 242
Vad är afasi? 242
Klassifikation av olika afasiformer 244
Afasi vid flerspråkighet 248
21 Pragmatik och kognitiv kommunikationsstörning 253
Charlotta Saldert & Christina Samuelsson
Introduktion 253
Pragmatiska problem eller kognitiv kommunikationsstörning 254
Pragmatik och språkförmåga i bedömningssituationer 257
Kommunikativ interaktion 262
22 Alexi/dyslexi och agrafi – förvärvade läs- och skrivsvårigheter 267
Ingrid Henriksson & Charlotte Johansson-Malmeling
Vikten av att kunna läsa och skriva 267
Läs- och skrivförmåga 268
Förklaringar till nedsatt läs- och skrivförmåga 270
Läs- och skrivsvårigheter till följd av förvärvad hjärnskada eller neurologisk sjukdom 271
Läs- och skrivsvårigheter som symtom vid neurodegenerativa sjukdomar 276
23 Bedömning av förvärvade språk- och kommunikationsstörningar 279
Monica Blom Johansson, Ingrid Henriksson, Charlotte Johansson-Malmeling, Charlotta Saldert, Christina Samuelsson & Gunilla Thunberg
Varför bedömning? 279
Olika bedömningssätt 280
Olika typer av bedömningsinstrument 281
24 Intervention vid förvärvade språk- och kommunikationsstörningar 297
Ellika Schalling, Charlotta Saldert, Christina Samuelsson, Ingrid Henriksson, Charlotte Johansson-Malmeling & Gunilla Thunberg
Kliniska beslut 297
Intervention vid afasi 299
Intervention vid flerspråkighet 306
Intervention vid pragmatiska problem och kognitiv kommunikationsstörning 307
Intervention vid alexi/dyslexi och agrafi 309
Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) 312
25 Förvärvade talstörningar – teoretisk översikt 317
Lena Hartelius
Vad är en förvärvad talstörning? 317
Talproduktion – modeller och processer 318
Orsaker och förekomst 326
Medicinska behandlingar som påverkar talet 329
26 Neurologiska talstörningar 331
Ellika Schalling & Helena Hybbinette
Inledning och definitioner 331
Dysartri 332
Förvärvad talapraxi 340
Förvärvad stamning 343
27 Strukturella röst- och talstörningar vid trauma eller vid cancer i huvud- och halsområdet 345
Lisa Tuomi
Cancer i huvud- och halsområdet 345
Trauma 352
28 Bedömning av förvärvade talstörningar 355
Lena Hartelius, Helena Hybbinette & Lisa Tuomi
Olika typer av bedömning 355
Bedömning av dysartri 356
Bedömning av förvärvad talapraxi 361
Bedömning av talproduktion vid cancer i huvud- och halsområdet 363
Perceptuella och instrumentella metoder 364
29 Intervention vid förvärvade talstörningar 369
Joakim Körner Gustafsson, Gunilla Thunberg, Helena Hybbinette, Katja Laakso & Lisa Tuomi
Planering av intervention 369
Intervention vid dysartri 372
Intervention vid talapraxi 380
Intervention vid förvärvad stamning 383
Intervention vid ventilatorbehandling/trakeostomi 383
Intervention vid strukturella talstörningar 386
Del IV Röststörningar
30 Röststörningar – teoretisk översikt 393
Viveka Lyberg Åhlander, Maria Södersten & Roland Rydell
Inledning 393
Terminologi 394
Röstorganets anatomi, fysiologi och innervation 395
Teorier om röstbildning och rösten under livsspannet 397
Förekomst och konsekvenser av röststörningar 404
Läkemedels påverkan på rösten 409
31 Utvecklingsrelaterade röst- och andningsstörningar 413
Anita McAllister & Ulrika Nygren
Funktionell barnheshet 413
Målbrottsstörning 415
Exercise-induced laryngeal obstruction 416
Medfödda missbildningar eller tidigt förvärvade skador i larynx 417
32 Funktionella röststörningar och röstproblem hos professionella artister och personer med könsdysfori 421
Viveka Lyberg Åhlander, Maria Södersten & Jenny Holmberg
Fonasteni 421
Psykogen afoni/dysfoni 422
Stämbandsknottror 424
Randkantsödem 425
Röstproblem hos professionella artister 426
Sångröststörning eller dysodi 426
Röstproblem hos personer med könsdysfori 427
33 Strukturella röststörningar 433
Roland Rydell
Stämbandspolyp 433
Reinkeödem 435
Randstående stämbandsödem (randkantsödem) och stämbandsknottror (noduli) 436
Stämbandscysta 436
Kärlektasier i stämband och Stämbandshematom/blödning 437
Leukoplaki på stämband 438
Larynxpapillom 439
Kontaktulcus och kontaktgranulom 440
Akut laryngit, larynxödem och kronisk laryngit 441
Stämbandsatrofi, stämbandsinsufficiens samt åldersbetingad heshet 442
Stämbandsfåra (eller sulcus vocalis/sulcus glottidis) och vergeture i stämband 443
34 Neurologiska röststörningar 447
Roland Rydell
Ensidig stämbandsförlamning 447
Dubbelsidig stämbandsförlamning 450
Pares av nervus laryngeus superior 450
Spasmodisk dysfoni 452
Rösttremor 453
35 Bedömning av röststörningar 455
Maria Södersten, Viveka Lyberg Åhlander & Svante Granqvist
Anamnes 455
Arbetsplatsbesök 456
Fråge- och skattningsformulär 456
Undersökningsmetoder för bedömning av larynxstatus 457
Ljudinspelning för dokumentation och analys 460
Audioperceptuell röstanalys 461
Akustiska analyser 465
Rekommenderade analysmöjligheter och kritisk hållning 472
36 Intervention vid röststörningar 475
Jenny Iwarsson, Stellan Hertegård, Viveka Lyberg Åhlander, Anita McAllister, Ulrika Nygren, Maria Södersten & Jenny Holmberg
Logopedisk röstbehandling 475
Röstförbättrande kirurgi – fonokirurgi 486
Röstergonomisk intervention 492
Del V Ät- och sväljstörningar
37 Ät- och sväljstörningar – teoretisk översikt 499
Ellen Backman & Kerstin Johansson
Äta och svälja 499
Teoretiska modeller av ätande 500
Sväljningens anatomi och fysiologi 501
Ätande och sväljning över livsspannet 509
Ät- och sväljstörningar 514
38 Utvecklingsrelaterade ät- och sväljstörningar 521
Ellen Backman & Margareta Gonzàlez Lindh
Inledning 521
Definition, diagnostisering och förekomst 522
Symtom och orsaker 524
39 Förvärvade ät- och sväljstörningar 541
Patricia Hägglund & Kerstin Johansson
Vad innebär förvärvad dysfagi? 541
Diagnostisering och förekomst 542
Orsaker till förvärvad dysfagi 542
40 Bedömning av ät- och sväljstörningar 563
Ellen Backman, Liza Bergström, Patricia Hägglund & Kerstin Johansson
Att identifiera och förstå ät- och sväljstörningar 563
Screening 564
Vad ingår i utredningen av ät- och sväljstörningar? 566
Interprofessionellt team vid utredning av ät- och sväljstörningar 582
41 Intervention vid ät- och sväljstörningar 585
Patricia Hägglund & Margareta Gonzàlez Lindh
Inledning 585
Allmänna principer 586
Intervention vid utvecklingsrelaterade ät- och sväljsvårigheter 595
Intervention vid förvärvade ät- och sväljsvårigheter 600
Register 611
Information
Kapitelförfattare:
Illustratör:
Lena LyonsSpråk:
SvenskaISBN:
9789144181370Utgivningsår:
2024Artikelnummer:
46315-01Upplaga:
FörstaSidantal:
632Digital produkt
Giltighetstid från aktivering:
36 mån