Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Grundbok i logopedi

Skickas följande arbetsdag

Logopedi är både ett vetenskapsområde och ett verksamhetsområde som rör diagnostik och intervention av språk-, tal- och röststörningar samt ät- och sväljstörningar. Klinisk logopedi inkluderar många typer av tillstånd och funktionsnedsättningar, både de som är medfödda och de som är förvärvade senare i livet. Gemensamt för all verksamhet inom logopedi är målsättningen att hjälpa personer att förbättra sina språk-, tal-, röst-, ät- och sväljfunktioner. De logopediska insatserna syftar även ti...

Läs mer

Logopedi är både ett vetenskapsområde och ett verksamhetsområde som rör diagnostik och intervention av språk-, tal- och röststörningar samt ät- och sväljstörningar. Klinisk logopedi inkluderar många typer av tillstånd och funktionsnedsättningar, både de som är medfödda och de som är förvärvade senare i livet. Gemensamt för all verksamhet inom logopedi är målsättningen att hjälpa personer att förbättra sina språk-, tal-, röst-, ät- och sväljfunktioner. De logopediska insatserna syftar även till att både barn och vuxna med kommunikations- eller ät- och sväljstörningar ska kunna leva på bästa sätt med de svårigheter som kvarstår, för att uppnå så goda förutsättningar för kommunikation, ätande och delaktighet som möjligt. Grundbok i LOGOPEDI är en omfattande introduktion till ämnet. De fem olika delarna består av 41 kapitel skrivna av 57 författare. Del I introducerar läsaren till logopedin som profession och ämne. Del II beskriver utvecklingsrelaterade språk- och talstörningar och därefter följer del III som handlar om förvärvade språk- och talstörningar. Del IV handlar om röststörningar och del V om ät- och sväljstörningar. Varje del börjar med ett kapitel som ger en teoretisk översikt och avslutas med två kapitel om bedömning respektive intervention. Till boken finns en digital del med kompletterande material. Boken är avsedd för studerande vid logopedutbildningarna och är samtidigt en både bred och djup källa till information och fortbildning om logopedi för yrkesutövare inom logopedi och andra professioner. Grundbok i logopedi ersätter boken Logopedi (artikelnummer 31978-01), red. Hartelius m.fl.

Stäng

Författarpresentation 17

Förord 21

Del I Introduktion

01 Logopedi som profession 25

Lena Hartelius, Kerstin Johansson, Maria Levlin, Ellika Schalling & Maria Södersten

Vad är kommunikation? 25

Vad är sväljning? 26

Vem kan ha kommunikations- och sväljstörningar? 26

Vad är vårt uppdrag och kärnan i vår verksamhet? 27

Var arbetar logopeder? 39

Hur ser logopedin ut i världen och i framtiden? 40

02 Logopedi som ämne 43

Lena Hartelius, Kerstin Johansson, Maria Levlin, Ellika Schalling & Maria Södersten

Ämnets framväxt 43

Olika perspektiv på logopedi 45

Utbildning och forskning inom logopedi 52

Del II Utvecklingsrelaterade språk- och talstörningar

03 Utvecklingsrelaterad språkstörning – teoretisk översikt 59

Kristina Hansson, Christina Reuterskiöld & Birgitta Sahlén

Varför behövs teoretiska perspektiv? 59

Emergentism – ett aktuellt perspektiv 60

Teoretiska perspektiv på språkutveckling 62

Förklaringsmodeller till bakomliggande orsaker vid språkstörning 65

Slutord 67

04 Utvecklingsrelaterad språkstörning 69

Olof Sandgren & Signe Tonér

Allmän karaktäristik och symtom 69

Terminologi 71

Diagnostiska kriterier 71

Differentialdiagnostik 72

Orsaker 73

Förekomst 73

Funktionell påverkan i ett utvecklingsperspektiv 74

05 Språkutveckling och utvecklingsrelaterad språkstörning vid flerspråkighet 75

Ketty Andersson, Josefin Lindgren & Linnéa Öberg

Flerspråkighet i Sverige 75

Vem är flerspråkig? 76

Faktorer som påverkar flerspråkig språkutveckling 76

Språkutveckling och språkstörning vid flerspråkighet 78

Bedömning och intervention 80

06 Språkutveckling och utvecklingsrelaterad språkstörning vid hörselskador 83

Cecilia Nakeva von Mentzer & Ulrika Löfkvist

Utvecklingsbar hörsel 83

Hörselsystemet 83

Hörselskador och deras konsekvenser 86

Hörselskadors påverkan på språkutveckling 89

Kommunikationssätt 90

Utredning och intervention 91

Utbildning, rättigheter och barnkonventionen 92

07 Utvecklingsrelaterade läs-, skriv- och matematiksvårigheter 95

Maria Levlin, Markus Björnström, Martina Hedenius & Anna Eva Hallin

Läs- och skrivförmåga 95

Läs- och skrivsvårigheter 98

Matematisk förmåga 100

Matematiska svårigheter 101

Utveckling i ett livsperspektiv 102

08 Kommunikation, språk-, läs- och skrivförmåga vid neuropsykiatriska funktionsnedsättningar 105

Carmela Miniscalco & Jakob Åsberg Johnels

Allmän karaktäristik och definitioner 105

Orsaker och kognitiva förklaringsmodeller 107

Språkförmåga vid adhd och autism 108

Läs- och skrivförmåga vid adhd och autism 110

09 Kommunikation, språk och läs- och skrivförmåga vid intellektuell funktionsnedsättning 115

Gunilla Thunberg, Anna Nyman & Karin Nilsson

Introduktion 115

Förklarings­modeller 116

Allmän karaktäristik 118

Livsvillkor – stöd och utmaningar 122

10 Bedömning av utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar inom kommunikation, språk, läs- och skrivförmåga 125

Christina Reuterskiöld, Anna Eva Hallin & Ulrika Marklund

Logopedisk bedömning 125

Allmänna principer för bedömning 125

Bedömning av språk och kommunikation samt relaterade förmågor 127

Metoder för bedömning 132

Diagnostik och dokumentation 137

11 Intervention vid utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar inom kommunikation, språk, läs- och skrivförmåga 139

Anna Eva Hallin, Gunilla Thunberg & Christina Reuterskiöld

Interventionsmål 139

Vem, var och hur mycket intervention? 141

Genomförande av direkt intervention 142

AKK-intervention – principer och typer 148

Genomförande av indirekt intervention 149

Utvärdering och dokumentation 150

Förebyggande arbete och utbildning 151

Insatser på flera fronter behövs 152

12 Utvecklingsrelaterade talstörningar – teoretisk översikt 153

Sofia Strömbergsson, Anita McAllister & Christina Persson

Utvecklingsrelaterad talstörning 153

Från joller till tal 154

Från tanke till tal 154

Ogynnsamma förutsättningar för talutveckling 159

Förekomst av utvecklings­­relaterade talstörningar 163

Utvecklingsrelaterad talstörning i vardagen 163

Logopeden som detektiv 164

13 Utvecklingsrelaterad talstörning med fonologisk grund 167

Ulrika Marklund & Sofia Strömbergsson

Fonologiska förutsättningar för tal 167

Karaktäristik 170

Konsekvenser i vardagen ur ett utvecklingsperspektiv 174

14 Utvecklingsrelaterad talstörning med motorisk eller strukturell grund 177

Åsa Mogren, Ann Malmenholt & Inger Lundeborg Hammarström

Inledning177

Talstörningar med motorisk grund 177

Talstörningar med strukturell grund 182

Differentialdiagnostik och samförekomst 183

Konsekvenser i vardagen ur ett utvecklings­perspektiv 183

15 Utvecklingsrelaterad talstörning vid velo­farynxdysfunktion 185

Kristina Klintö, Karin Brunnegård & Christina Havstam

Orsaker 185

Talkaraktäristik 187

Konsekvenser i vardagen ur ett utvecklings­perspektiv 190

16 Utvecklingsrelaterade talflytstörningar 193

Tove Edmar Lagerberg

Typiskt eller avvikande talflyt 193

Orsaker och förklaringsmodeller 194

Förekomst 197

Karaktäristik 198

Samförekomst med andra funktionsnedsättningar 201

Konsekvenser av talflytstörning på kommunikation, vardag och livskvalitet 201

17 Bedömning av utvecklingsrelaterade talstörningar 203

Sofia Strömbergsson, Kristina Klintö & Ineke Samson

En första bedömning 203

Bedömning vid misstänkt SSD 204

Bedömning vid misstänkt velofarynxdysfunktion 209

Bedömning vid talflytstörning 211

Bedömning vid utvärdering av intervention 214

18 Intervention vid utvecklingsrelaterade talstörningar 217

Inger Lundeborg Hammarström, Ineke Samson & Karin Brunnegård

Allmänna principer 217

Intervention vid olika typer av utvecklingsrelaterade talstörningar 218

Intervention vid talstörning med fonologisk grund 218

Intervention vid talstörning med auditiv grund 218

Intervention vid talstörning med motorisk grund 220

Dysartri 222

Intervention vid talmotorisk försening/störning 222

Intervention vid talstörning med strukturell grund 223

Intervention vid velofarynxdysfunktion 223

Talflytstörningar 224

Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) 227

Samverkan med andra professioner och verksamheter 227

Del III Förvärvade språk- och talstörningar

19 Förvärvade språk- och kommunikationsstörningar – teoretisk översikt 231

Per Östberg

Språket och den vuxna personen 231

Språkfunktioner och hjärnans organisation 232

Hjärnans utveckling och plasticitet 235

Åldrande, språk och kommunikation 236

Hjärnans funktionella språknätverk 237

Orsaker till förvärvade språk- och kommunikationsstörningar 238

20 Afasi 241

Ellika Schalling

Orsaker till afasi 241

Terminologi och diagnoskoder 242

Vad är afasi? 242

Klassifikation av olika afasiformer 244

Afasi vid flerspråkighet 248

21 Pragmatik och kognitiv kommunikationsstörning 253

Charlotta Saldert & Christina Samuelsson

Introduktion 253

Pragmatiska problem eller kognitiv kommunikationsstörning 254

Pragmatik och språkförmåga i bedömnings­situationer 257

Kommunikativ interaktion 262

22 Alexi/dyslexi och agrafi – förvärvade läs- och skrivsvårigheter 267

Ingrid Henriksson & Charlotte Johansson-Malmeling

Vikten av att kunna läsa och skriva 267

Läs- och skrivförmåga 268

Förklaringar till nedsatt läs- och skrivförmåga 270

Läs- och skrivsvårigheter till följd av förvärvad hjärnskada eller neurologisk sjukdom 271

Läs- och skrivsvårigheter som symtom vid neurodegenerativa sjukdomar 276

23 Bedömning av förvärvade språk- och kommunikationsstörningar 279

Monica Blom Johansson, Ingrid Henriksson, Charlotte Johansson-Malmeling, Charlotta Saldert, Christina Samuelsson & Gunilla Thunberg

Varför bedömning? 279

Olika bedömningssätt 280

Olika typer av bedömnings­instrument 281

24 Intervention vid förvärvade språk- och kommunikationsstörningar 297

Ellika Schalling, Charlotta Saldert, Christina Samuelsson, Ingrid Henriksson, Charlotte Johansson-Malmeling & Gunilla Thunberg

Kliniska beslut 297

Intervention vid afasi 299

Intervention vid flerspråkighet 306

Intervention vid pragmatiska problem och kognitiv kommunikationsstörning 307

Intervention vid alexi/dyslexi och agrafi 309

Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK)  312

25 Förvärvade talstörningar – teoretisk översikt 317

Lena Hartelius

Vad är en förvärvad talstörning? 317

Talproduktion – modeller och processer 318

Orsaker och förekomst 326

Medicinska behandlingar som påverkar talet 329

26 Neurologiska talstörningar 331

Ellika Schalling & Helena Hybbinette 

Inledning och definitioner 331

Dysartri 332

Förvärvad talapraxi 340

Förvärvad stamning 343

27 Strukturella röst- och talstörningar vid trauma eller vid cancer i huvud- och halsområdet 345

Lisa Tuomi

Cancer i huvud- och halsområdet 345

Trauma 352

28 Bedömning av förvärvade talstörningar 355

Lena Hartelius, Helena Hybbinette & Lisa Tuomi

Olika typer av bedömning 355

Bedömning av dysartri 356

Bedömning av förvärvad talapraxi 361

Bedömning av talproduktion vid cancer i huvud- och halsområdet 363

Perceptuella och instrumentella metoder 364

29 Intervention vid förvärvade talstörningar 369

Joakim Körner Gustafsson, Gunilla Thunberg, Helena Hybbinette, Katja Laakso & Lisa Tuomi

Planering av intervention 369

Intervention vid dysartri 372

Intervention vid talapraxi 380

Intervention vid förvärvad stamning 383

Intervention vid ventilatorbehandling/trakeostomi 383

Intervention vid strukturella talstörningar 386

Del IV Röststörningar

30 Röststörningar – teoretisk översikt 393

Viveka Lyberg Åhlander, Maria Södersten & Roland Rydell

Inledning 393

Terminologi 394

Röstorganets anatomi, fysiologi och innervation 395

Teorier om röstbildning och rösten under livsspannet 397

Förekomst och konsekvenser av röststörningar 404

Läkemedels påverkan på rösten 409

31 Utvecklingsrelaterade röst- och andnings­störningar 413

Anita McAllister & Ulrika Nygren

Funktionell barnheshet 413

Målbrottsstörning415

Exercise-induced laryngeal obstruction416

Medfödda missbildningar eller tidigt förvärvade skador i larynx 417

32 Funktionella röststörningar och röstproblem hos professionella artister och personer med könsdysfori 421

Viveka Lyberg Åhlander, Maria Södersten & Jenny Holmberg

Fonasteni 421

Psykogen afoni/dysfoni 422

Stämbandsknottror 424

Randkantsödem 425

Röstproblem hos professionella artister 426

Sångröststörning eller dysodi 426

Röstproblem hos personer med könsdysfori 427

33 Strukturella röststörningar 433

Roland Rydell

Stämbandspolyp 433

Reinkeödem 435

Randstående stämbandsödem (randkantsödem) och stämbandsknottror (noduli) 436

Stämbandscysta 436

Kärlektasier i stämband och Stämbandshematom/blödning 437

Leukoplaki på stämband 438

Larynxpapillom 439

Kontaktulcus och kontaktgranulom 440

Akut laryngit, larynxödem och kronisk laryngit 441

Stämbandsatrofi, stämbandsinsufficiens samt åldersbetingad heshet 442

Stämbandsfåra (eller sulcus vocalis/sulcus glottidis) och vergeture i stämband 443

34 Neurologiska röststörningar 447

Roland Rydell

Ensidig stämbandsförlamning 447

Dubbelsidig stämbandsförlamning 450

Pares av nervus laryngeus superior 450

Spasmodisk dysfoni 452

Rösttremor 453

35 Bedömning av röststörningar 455

Maria Södersten, Viveka Lyberg Åhlander & Svante Granqvist

Anamnes 455

Arbetsplatsbesök 456

Fråge- och skattningsformulär 456

Undersökningsmetoder för bedömning av larynxstatus 457

Ljudinspelning för dokumentation och analys 460

Audioperceptuell röstanalys 461

Akustiska analyser 465

Rekommenderade analysmöjligheter och kritisk hållning 472

36 Intervention vid röststörningar 475

Jenny Iwarsson, Stellan Hertegård, Viveka Lyberg Åhlander, Anita McAllister, Ulrika Nygren, Maria Södersten & Jenny Holmberg

Logopedisk röstbehandling 475

Röstförbättrande kirurgi – fonokirurgi 486

Röstergonomisk intervention 492

Del V Ät- och sväljstörningar

37 Ät- och sväljstörningar – teoretisk översikt 499

Ellen Backman & Kerstin Johansson

Äta och svälja 499

Teoretiska modeller av ätande 500

Sväljningens anatomi och fysiologi 501

Ätande och sväljning över livsspannet 509

Ät- och sväljstörningar 514

38 Utvecklingsrelaterade ät- och sväljstörningar 521

Ellen Backman & Margareta Gonzàlez Lindh

Inledning 521

Definition, diagnostisering och förekomst 522

Symtom och orsaker 524

39 Förvärvade ät- och sväljstörningar 541

Patricia Hägglund & Kerstin Johansson

Vad innebär förvärvad dysfagi? 541

Diagnostisering och förekomst 542

Orsaker till förvärvad dysfagi 542

40 Bedömning av ät- och sväljstörningar 563

Ellen Backman, Liza Bergström, Patricia Hägglund & Kerstin Johansson

Att identifiera och förstå ät- och sväljstörningar 563

Screening 564

Vad ingår i utredningen av ät- och sväljstörningar? 566

Interprofessionellt team vid utredning av ät- och sväljstörningar 582

41 Intervention vid ät- och sväljstörningar 585

Patricia Hägglund & Margareta Gonzàlez Lindh

Inledning 585

Allmänna principer 586

Intervention vid utvecklings­relaterade ät- och sväljsvårigheter 595

Intervention vid förvärvade ät- och sväljsvårigheter 600

Register 611

Författare

 ;