
Kompetens för samspelande skolor
Om skolorganisationer och skolförbättring
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 7Förord
- 11Förbättringsarbete
- 11Förbättringsarbete – att aktivt gripa sig an förändringsflödet
- 14Initiering
- 15Lägesbedömning
- 16Probleminventering
- 17Skolideologiska samtal
- 19Kunskapsstudier
- 20Studiebesök
- 22Konsulter
- 22Projekt
- 23Implementering
- 23Att hålla fast vid förbättringskrav
- 25Strategier för att undvika att komma till skott
- 27Förbättringsroller i implementeringsfasen
- 29Förbättringsrollernas tillstånd i några skolor under det sena 1990-talet
- 31Att använda kunskapen om förbättringsrollerna
- 33Ytterligare aktiviteter i initierings- och implementeringsfaserna
- 39Institutionalisering
- 41Att förbättra – ett långdistanslopp
- 42Sammanfattning
- 43Diskussionsfrågor
- 45Tid det tar att förbättra
- 45En skolas förbättringshistoria
- 50Atomistiskt och holistiskt perspektiv
- 52Att kartlägga skolans förbättringshistoria
- 55Långa tidsförlopp
- 58Sammanfattning
- 59Diskussionsfrågor
- 61Skolkultur
- 61Inre styrning
- 64Att använda kulturkunskap
- 64Särboskolan
- 64Den familjära skolan
- 65Den professionella skolan
- 65Den professionella kulturens utbredning
- 69Förbättringskulturer
- 71Den systematiskt mål- och resultatarbetande kulturen
- 72Den passivt organiseringsinriktade kulturen
- 72Den klassrumsarbetande kulturen
- 73Den mål- och resultatarbetande kulturen
- 74Sammanfattning
- 75Diskussionsfrågor
- 77Förbättringens ledarskap – ett organisatoriskt ledarskap i en kollektiv arbetsorganisation
- 80Skolledningens aktivitet
- 81Hantering av mål
- 84Utvärdering
- 86Den stabilt kollektiva arbetsorganisationen
- 90Motsättningar och spänningar
- 93Arbetslaget – ett utvecklingscentrum
- 97Sammanfattning
- 98Diskussionsfrågor
- 99Organisation för drift och utveckling
- 99Skolors infrastruktur
- 100Grupperingssystem
- 101Målhanteringssystem
- 102Kommunikationssystem
- 103Beslutssystem
- 103Makt- och ansvarsfördelningssystem
- 104Normsystem
- 105Belöningssystem
- 107Kvalitetssäkringssystem
- 108Att använda modellen för en skolas infrastruktur
- 109Exemplet Odlarskolan
- 110Läget våren 2001
- 129Skolors verksamhetsområden
- 140Sammanfattning
- 141Diskussionsfrågor
- 143Pedagogisk kompetens för samspelande skolor
- 147En vision om en utökad lokal pedagogisk kompetens
- 150Diskussionsfrågor
- 151Litteratur
- 157Bilagor
- 157Schema för kartläggning av arbetslagets förbättringsroller
- 158Schema för kartläggning av arbetslagets förbättringsroller, exempel
- 159Schema för kartläggning av skolans förbättringshistoria
- 160Schema för bedömning av skolans infrastruktur
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144019642Utgivningsår:
2008Artikelnummer:
32659-01Upplaga:
FörstaSidantal:
160