Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Kompetens för samspelande skolor

Om skolorganisationer och skolförbättring

Skickas följande arbetsdag

Förändringar, till och med ett kraftigt flöde av förändringar, är en konstant i arbetet som lärare och skolledare. Den här boken visar hur kunskap om skolorganisationer och skolförbättring kan omsättas i viktig kompetens för att skolor ska bli mer samspelande. Det är just det professionella samspelet mellan lärare, skolledare och elever som ska till för att kvaliteten i verksamheten ska säkras. I Kompetens för samspelande skolor ger författaren perspektiv på hur skolor, lärare och ledare akti...

Läs mer

Förändringar, till och med ett kraftigt flöde av förändringar, är en konstant i arbetet som lärare och skolledare. Den här boken visar hur kunskap om skolorganisationer och skolförbättring kan omsättas i viktig kompetens för att skolor ska bli mer samspelande. Det är just det professionella samspelet mellan lärare, skolledare och elever som ska till för att kvaliteten i verksamheten ska säkras. I Kompetens för samspelande skolor ger författaren perspektiv på hur skolor, lärare och ledare aktivt kan gripa sig an förändringsflödet och hur ett ledarskap för förbättring kan organiseras. Områden som behandlas är bl.a. tid, kultur, ledarskap, system och organisation. I boken presenteras verktyg för att bedöma skolors förutsättningar för att driva förbättringsarbete. Dessutom ges bilder av samspel från skolor som ingått i olika forskningsprojekt. Boken vänder sig till förändringsagenter och processledare som lärare, rektorer, arbetslagsledare och utvecklingspedagoger.

Stäng
    • 7
      Förord
    • 11
      Förbättringsarbete
        • 11
          Förbättringsarbete – att aktivt gripa sig an förändringsflödet
        • 14
          Initiering
        • 15
          Lägesbedömning
        • 16
          Probleminventering
        • 17
          Skolideologiska samtal
        • 19
          Kunskapsstudier
        • 20
          Studiebesök
        • 22
          Konsulter
        • 22
          Projekt
        • 23
          Implementering
        • 23
          Att hålla fast vid förbättringskrav
        • 25
          Strategier för att undvika att komma till skott
        • 27
          Förbättringsroller i implementeringsfasen
        • 29
          Förbättringsrollernas tillstånd i några skolor under det sena 1990-talet
        • 31
          Att använda kunskapen om förbättringsrollerna
        • 33
          Ytterligare aktiviteter i initierings- och implementeringsfaserna
        • 39
          Institutionalisering
        • 41
          Att förbättra – ett långdistanslopp
        • 42
          Sammanfattning
        • 43
          Diskussionsfrågor
    • 45
      Tid det tar att förbättra
        • 45
          En skolas förbättringshistoria
        • 50
          Atomistiskt och holistiskt perspektiv
        • 52
          Att kartlägga skolans förbättringshistoria
        • 55
          Långa tidsförlopp
        • 58
          Sammanfattning
        • 59
          Diskussionsfrågor
    • 61
      Skolkultur
        • 61
          Inre styrning
        • 64
          Att använda kulturkunskap
        • 64
          Särboskolan
        • 64
          Den familjära skolan
        • 65
          Den professionella skolan
        • 65
          Den professionella kulturens utbredning
        • 69
          Förbättringskulturer
        • 71
          Den systematiskt mål- och resultatarbetande kulturen
        • 72
          Den passivt organiseringsinriktade kulturen
        • 72
          Den klassrumsarbetande kulturen
        • 73
          Den mål- och resultatarbetande kulturen
        • 74
          Sammanfattning
        • 75
          Diskussionsfrågor
    • 77
      Förbättringens ledarskap – ett organisatoriskt ledarskap i en kollektiv arbetsorganisation
        • 80
          Skolledningens aktivitet
        • 81
          Hantering av mål
        • 84
          Utvärdering
        • 86
          Den stabilt kollektiva arbetsorganisationen
        • 90
          Motsättningar och spänningar
        • 93
          Arbetslaget – ett utvecklingscentrum
        • 97
          Sammanfattning
        • 98
          Diskussionsfrågor
    • 99
      Organisation för drift och utveckling
        • 99
          Skolors infrastruktur
        • 100
          Grupperingssystem
        • 101
          Målhanteringssystem
        • 102
          Kommunikationssystem
        • 103
          Beslutssystem
        • 103
          Makt- och ansvarsfördelningssystem
        • 104
          Normsystem
        • 105
          Belöningssystem
        • 107
          Kvalitetssäkringssystem
        • 108
          Att använda modellen för en skolas infrastruktur
        • 109
          Exemplet Odlarskolan
        • 110
          Läget våren 2001
        • 129
          Skolors verksamhetsområden
        • 140
          Sammanfattning
        • 141
          Diskussionsfrågor
    • 143
      Pedagogisk kompetens för samspelande skolor
        • 147
          En vision om en utökad lokal pedagogisk kompetens
        • 150
          Diskussionsfrågor
    • 151
      Litteratur
    • 157
      Bilagor
        • 157
          Schema för kartläggning av arbetslagets förbättringsroller
        • 158
          Schema för kartläggning av arbetslagets förbättringsroller, exempel
        • 159
          Schema för kartläggning av skolans förbättringshistoria
        • 160
          Schema för bedömning av skolans infrastruktur
Information

Författare:

Ulf Blossing

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144019642

Utgivningsår:

2008

Artikelnummer:

32659-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

160
 ;