Ulla Runesson Kempe
Kapitelförfattare
Författare
Redaktör
Sakgranskare
Ulla Runesson Kempe är professor i pedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University och gästprofessor vid Wits School of Education, University of the Witwatersrand, South Africa. Hennes forskningsintresse är främst relationen mellan lärande och undervisning och utgår från frågor som: Vad är avgörande för elevers möjligheter att lära sig i en undervisningssituation? Varför lär sig inte barn och ungdomar det vi har avsett? Hur kan man göra lärande möjligt? Huvudsakligen har hon, utifrån ett variationsteoretiskt perspektiv, studerat lärande och undervisning i matematik, men också i andra ämnen, som språk t.ex. Vidare har hon utvecklat ett arrangemang – Learning study – som är en kombination av forskning och utvecklingsarbete, där forskningen bedrivs tillsammans med lärare.
Ulla Runesson Kempe är professor i pedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University och gästprofessor vid Wits School of Education, University of the Witwatersrand, South Africa. Hennes forskningsintresse är främst relationen mellan lärande och undervisning och utgår från frågor som: Vad är avgörande för elevers möjligheter att lära sig i en undervisningssituation? Varför lär sig inte barn och ungdomar det vi har avsett? Hur kan man göra lärande möjligt? Huvudsakligen har hon, utifrån ett variationsteoretiskt perspektiv, studerat lärande och undervisning i matematik, men också i andra ämnen, som språk t.ex. Vidare har hon utvecklat ett arrangemang – Learning study – som är en kombination av forskning och utvecklingsarbete, där forskningen bedrivs tillsammans med lärare.