Lennart Rolandsson
Redaktör
Lennart Rolandsson har många års erfarenhet som gymnasielärare i matematik, fysik och programmering. Han arbetade en tid som projektledare för en yrkesutbildning med spetskompetens inom data- och telekom-industrin. År 2015 disputerade han med en avhandling om lära-res föreställningar och intentioner om programmering på gymnasieskolor. Under sin doktorandtid initierade han ett lärarnätverk, Swedish Informatics Teachers’ Network som i dag är aktivt på Facebook. Han är dessutom medförfattare till en av Skolverkets moduler om programmering i matematik. I dag arbetar han som lektor i teknikdidaktik och som lärarutbildare vid Uppsala universitet. Forskningsintresset handlar om hur teknik- och matematikämnets innehåll påverkas av den fjärde industriella revolutionen.
Lennart Rolandsson har många års erfarenhet som gymnasielärare i matematik, fysik och programmering. Han arbetade en tid som projektledare för en yrkesutbildning med spetskompetens inom data- och telekom-industrin. År 2015 disputerade han med en avhandling om lära-res föreställningar och intentioner om programmering på gymnasieskolor. Under sin doktorandtid initierade han ett lärarnätverk, Swedish Informatics Teachers’ Network som i dag är aktivt på Facebook. Han är dessutom medförfattare till en av Skolverkets moduler om programmering i matematik. I dag arbetar han som lektor i teknikdidaktik och som lärarutbildare vid Uppsala universitet. Forskningsintresset handlar om hur teknik- och matematikämnets innehåll påverkas av den fjärde industriella revolutionen.