Johannes Westberg
Kapitelförfattare
Redaktör
Johannes Westberg (f. 1978), docent i historia och professor i utbildningens filosofi och historia vid universitetet i Groningen, Nederländerna. Westberg organiserar det nordiska utbildningshistoriska nätverket, och är bland annat medlem av redaktionsråden för tidskrifterna Nordic Journal of Educational History, History of Education och History of Education Quarterly. Han publicerar sig flitigt rörande förskolans och folkskolans historia, bland annat i form av monografin Funding the Rise of Mass Schooling: The Social, Economic and Cultural History of School Finance in Sweden, 1840–1900 (Palgrave Macmillan, 2017). Han har även varit redaktör för antologin School Acts and the Rise of Mass Schooling (Palgrave Macmillan, 2019) och för temanumret Rethinking the Social in the History of Education (Paedagogica Historica, 2023). Westberg har en gymnasielärarexamen från Umeå universitet och har tidigare undervisat inom lärarutbildningen vid Uppsala universitet och Örebro universitet.
Johannes Westberg (f. 1978), docent i historia och professor i utbildningens filosofi och historia vid universitetet i Groningen, Nederländerna. Westberg organiserar det nordiska utbildningshistoriska nätverket, och är bland annat medlem av redaktionsråden för tidskrifterna Nordic Journal of Educational History, History of Education och History of Education Quarterly. Han publicerar sig flitigt rörande förskolans och folkskolans historia, bland annat i form av monografin Funding the Rise of Mass Schooling: The Social, Economic and Cultural History of School Finance in Sweden, 1840–1900 (Palgrave Macmillan, 2017). Han har även varit redaktör för antologin School Acts and the Rise of Mass Schooling (Palgrave Macmillan, 2019) och för temanumret Rethinking the Social in the History of Education (Paedagogica Historica, 2023). Westberg har en gymnasielärarexamen från Umeå universitet och har tidigare undervisat inom lärarutbildningen vid Uppsala universitet och Örebro universitet.