Helena Korp
Kapitelförfattare
Redaktör
Helena Korp är lektor i pedagogik vid Högskolan Väst. Där undervisar hon i lärarprogrammen och i barn- och ungdomsvetenskap om bland annat utbildningssociologi och kunskapsbedömning, och om hur bedömning påverkar undervisning, lärande och elever. På Högskolan Väst ingår hon i en tvärvetenskaplig forskningsmiljö med fokus på barn och ungdomar. Helena Korp disputerade 2006 på en avhandling om nationella prov i gymnasiet. Nu arbetar hon med ett projekt om individuella utvecklingsplaner och skriftliga omdömen i grundskolan. Hon har också forskat om hur föreställningar om intelligens verkar i gymnasiet och vad de betyder för elevers lärande och identitet.
Helena Korp är lektor i pedagogik vid Högskolan Väst. Där undervisar hon i lärarprogrammen och i barn- och ungdomsvetenskap om bland annat utbildningssociologi och kunskapsbedömning, och om hur bedömning påverkar undervisning, lärande och elever. På Högskolan Väst ingår hon i en tvärvetenskaplig forskningsmiljö med fokus på barn och ungdomar. Helena Korp disputerade 2006 på en avhandling om nationella prov i gymnasiet. Nu arbetar hon med ett projekt om individuella utvecklingsplaner och skriftliga omdömen i grundskolan. Hon har också forskat om hur föreställningar om intelligens verkar i gymnasiet och vad de betyder för elevers lärande och identitet.