Eva Österlind
Kapitelförfattare
Redaktör
Eva Österlind är docent i utbildningsvetenskap och lektor i dramapedagogik vid Stockholms universitet. Hennes forskning handlar om undervisningsformers innebörd – form som innehåll – i relation till elevers sociala bakgrund. I ett longitudinellt projekt har hon granskat olika former av självreglerat skolarbete. Avhandlingen, om mellanstadieelevers förhållningssätt till eget arbete, följdes upp med studier av samma elevers förhållningssätt till läxor på högstadiet, samt till projektarbetet på gymnasiet. Ett annat intresse gäller dramapedagogikens potential i undervisningen, t.ex. inom undervisning för hållbar utveckling.
Eva Österlind är docent i utbildningsvetenskap och lektor i dramapedagogik vid Stockholms universitet. Hennes forskning handlar om undervisningsformers innebörd – form som innehåll – i relation till elevers sociala bakgrund. I ett longitudinellt projekt har hon granskat olika former av självreglerat skolarbete. Avhandlingen, om mellanstadieelevers förhållningssätt till eget arbete, följdes upp med studier av samma elevers förhållningssätt till läxor på högstadiet, samt till projektarbetet på gymnasiet. Ett annat intresse gäller dramapedagogikens potential i undervisningen, t.ex. inom undervisning för hållbar utveckling.