Christoffer Dahl
Redaktör
Christoffer Dahl är FD och lektor i svenska med didaktisk inriktning vid Högskolan Kristianstad. Hans avhandling undersöker litteraturstudiets legitimeringar i skrift och bild i fem läromedel i svenska. Hans forskning är inriktad mot bland annat diskursanalys och multimodal analys av läromedel. Dahl visar i kapitlet ”Populär och spektakulär - kritisk diskursanalys av bilden av Shakespeare i ett läromedel i svenska”, hur bilden av Shakespeare i ett läromedel i svenska kan analyseras och problematiseras med hjälp av tre diskursanalytiska verktyg: signifikans, sociala språk och intertextualitet.
Christoffer Dahl är FD och lektor i svenska med didaktisk inriktning vid Högskolan Kristianstad. Hans avhandling undersöker litteraturstudiets legitimeringar i skrift och bild i fem läromedel i svenska. Hans forskning är inriktad mot bland annat diskursanalys och multimodal analys av läromedel. Dahl visar i kapitlet ”Populär och spektakulär - kritisk diskursanalys av bilden av Shakespeare i ett läromedel i svenska”, hur bilden av Shakespeare i ett läromedel i svenska kan analyseras och problematiseras med hjälp av tre diskursanalytiska verktyg: signifikans, sociala språk och intertextualitet.