Christian Lundahl
Kapitelförfattare
Författare
Redaktör
Christian Lundahl (f. 1972) är professor i pedagogik vid Örebro universitet, där han bedriver forskning om prov, betyg och intelligensmätningar i ett historiskt och internationellt perspektiv samt undervisar inom lärarutbildningen. Lundahl disputerade 2006 på avhandlingen: Viljan att veta vad andra vet: Kunskapsbedömning i tidigmodern, modern och senmodern skola. År 2009 kom han ut med boken Varför nationella prov? Framväxt, dilemman, möjligheter och 2011 kom boken Bedömning för lärande. Christian Lundahl har också tillsammans med Maria Folke-Fichtelius givit ut antologin Bedömning i och av skolan: Praktik, principer, politik 2010 (andra reviderade utgåvan 2016). År 2017 gav han tillsammans med Joakim Landahl ut antologin Bortom PISA: Internationell och jämförande pedagogik och 2021 gav han ut antologin Hållbar bedömning tillsammans med Åsa Hirsh. Därutöver har Lundahl publicerat ett stort antal artiklar rörande bedömning och utbildningshistoria i internationella tidskrifter.
Christian Lundahl (f. 1972) är professor i pedagogik vid Örebro universitet, där han bedriver forskning om prov, betyg och intelligensmätningar i ett historiskt och internationellt perspektiv samt undervisar inom lärarutbildningen. Lundahl disputerade 2006 på avhandlingen: Viljan att veta vad andra vet: Kunskapsbedömning i tidigmodern, modern och senmodern skola. År 2009 kom han ut med boken Varför nationella prov? Framväxt, dilemman, möjligheter och 2011 kom boken Bedömning för lärande. Christian Lundahl har också tillsammans med Maria Folke-Fichtelius givit ut antologin Bedömning i och av skolan: Praktik, principer, politik 2010 (andra reviderade utgåvan 2016). År 2017 gav han tillsammans med Joakim Landahl ut antologin Bortom PISA: Internationell och jämförande pedagogik och 2021 gav han ut antologin Hållbar bedömning tillsammans med Åsa Hirsh. Därutöver har Lundahl publicerat ett stort antal artiklar rörande bedömning och utbildningshistoria i internationella tidskrifter.