Charlotte Silén
Redaktör
Charlotte Silén är docent och lektor i medicinsk pedagogik vid Institutionen för Lärande, Informatik, Management och Etik, Karolinska Institutet, Stockholm. Pedagogiska möten står i fokus för den forskargrupp hon leder. Intresset är riktat mot att utveckla mer kunskap om förutsättningar för och innebörd i lärande och professionsutveckling i medicin och vårdområdet sett ur studenters, lärares/handledares och patienters perspektiv. Charlotte har också en bakgrund som sjuksköterska och lärare och var en av pionjärerna vid införandet och utvecklingen av problembaserat lärande vid Linköpings universitet. Hon har arbetat som pedagogisk ledare, lärare, pedagogisk utvecklare och forskare på olika nivåer inom medicin och vårdsektorn nationellt och internationellt i över 30 år. De senaste tio åren har hon varit chef för pedagogiska utvecklingsenheter vid Linköpings universitet och Karolinska Institutet, och har då arbetat strategiskt med pedagogisk utveckling och utbildning av lärare. Vid Karolinska institutet har hon byggt upp en forskningsenhet i medicinsk pedagogik och ansvarat för uppbyggnaden av ett internationellt online Mastersprogram i Medicinsk Pedagogik.
Charlotte Silén är docent och lektor i medicinsk pedagogik vid Institutionen för Lärande, Informatik, Management och Etik, Karolinska Institutet, Stockholm. Pedagogiska möten står i fokus för den forskargrupp hon leder. Intresset är riktat mot att utveckla mer kunskap om förutsättningar för och innebörd i lärande och professionsutveckling i medicin och vårdområdet sett ur studenters, lärares/handledares och patienters perspektiv. Charlotte har också en bakgrund som sjuksköterska och lärare och var en av pionjärerna vid införandet och utvecklingen av problembaserat lärande vid Linköpings universitet. Hon har arbetat som pedagogisk ledare, lärare, pedagogisk utvecklare och forskare på olika nivåer inom medicin och vårdsektorn nationellt och internationellt i över 30 år. De senaste tio åren har hon varit chef för pedagogiska utvecklingsenheter vid Linköpings universitet och Karolinska Institutet, och har då arbetat strategiskt med pedagogisk utveckling och utbildning av lärare. Vid Karolinska institutet har hon byggt upp en forskningsenhet i medicinsk pedagogik och ansvarat för uppbyggnaden av ett internationellt online Mastersprogram i Medicinsk Pedagogik.