Angerd Eilard
Redaktör
Angerd Eilard är FD och lektor i pedagogik vid Högskolan Kristianstad. Hennes avhandling lyfter ur ett utbildningssociologiskt perspektiv fram och synliggör hur barndom och identitetspolitik har avspeglats och utvecklats i grundskolans läromedel under ett halvsekel. Hon intresserar sig särskilt för hur man med hjälp av diskursanalys kan utforska förändrade och nya framväxande hierarkier och hegemonier i samhället. I kapitlet ”Rasifiera(n)de strukturer och positioneringar: Diskursanalys med exempel från läromedel och SVT” visar Eilard hur man kan använda en kombination av diskursanalytiska ansatser för att ur olika perspektiv synliggöra hur ungefär samma diskursiva fenomen, däribland det som kan betraktas som subtil eller potentiell vardagsrasism, förekommer i olika sociala sammanhang.
Angerd Eilard är FD och lektor i pedagogik vid Högskolan Kristianstad. Hennes avhandling lyfter ur ett utbildningssociologiskt perspektiv fram och synliggör hur barndom och identitetspolitik har avspeglats och utvecklats i grundskolans läromedel under ett halvsekel. Hon intresserar sig särskilt för hur man med hjälp av diskursanalys kan utforska förändrade och nya framväxande hierarkier och hegemonier i samhället. I kapitlet ”Rasifiera(n)de strukturer och positioneringar: Diskursanalys med exempel från läromedel och SVT” visar Eilard hur man kan använda en kombination av diskursanalytiska ansatser för att ur olika perspektiv synliggöra hur ungefär samma diskursiva fenomen, däribland det som kan betraktas som subtil eller potentiell vardagsrasism, förekommer i olika sociala sammanhang.