Ronny Karlsson
Författare
Kursledare
Ronny Karlsson har varit verksam som speciallärare och har i flera år arbetat med lästräning som inriktat sig på den viktiga avkodningen. Arbetet har gett häpnadsväckande resultat, både för elever som är sena i sin läsutveckling och för elever med dyslexi. På skolan där han själv jobbat har man sedan införandet av den strukturerade lästräningen lyft resultaten till i det närmaste 100 % måluppfyllelse för både årskurs 3 och 9. Ronny Karlsson har även, tillsammans med professor Martin Ingvar, bedrivit en vetenskaplig studie om effekterna av särskilda insatser i lästräningen.
Ronny Karlsson har varit verksam som speciallärare och har i flera år arbetat med lästräning som inriktat sig på den viktiga avkodningen. Arbetet har gett häpnadsväckande resultat, både för elever som är sena i sin läsutveckling och för elever med dyslexi. På skolan där han själv jobbat har man sedan införandet av den strukturerade lästräningen lyft resultaten till i det närmaste 100 % måluppfyllelse för både årskurs 3 och 9. Ronny Karlsson har även, tillsammans med professor Martin Ingvar, bedrivit en vetenskaplig studie om effekterna av särskilda insatser i lästräningen.