Ylva Wibaeus
Kapitelförfattare
Ylva Wibaeus är universitetslektor i ämnesdidaktik, inriktning historia, vid Institutionen för de Humanistiska och Samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (HSD) vid Stockholms universitet. År 2010 disputerade hon med avhandlingen Att undervisa om det ofattbara – En ämnesdidaktisk studie om kunskapsområdet Förintelsen i skolans historieundervisning. Hon har en bakgrund som gymnasielärare i historia och samhällskunskap och sedan mitten av 1990-talet har hon undervisat blivande lärare med fokus på historiedidaktik. Hon handleder både självständiga arbeten inom ramen för Lärarprogrammen och doktorander som är inriktade mot historiedidaktik. Både som lärare i skolan, som undervisande lektor på lärarutbildningen och i sin forskarroll har hon särskilt intresserat sig för frågor om hur skolans kunskapsuppdrag och dess värdegrundsuppdrag kan integreras i ämnesundervisning.På HSD ingår hon i en forskningsgrupp med fokus på medborgarbildning och handlingskompetens. I ett pågående projekt utformar, prövar och analyserar hon tillsammans en kollega och verksamma lärare om och på vilket sätt casemetodiken kan bidra till fördjupade ämneskunskaper och utvecklandet av demokratiska deliberativa förmågor i undervisning om komplexa samhällsfrågor i SO-undervisning (åk 4–6). Som ordförande i Svenska Korczaksällskapet är hon även engagerad i frågor som rör barns rättigheter och barnets rätt till respekt på alla nivåer i samhället. Ylva har kvalitetsgranskat samtliga av bokens case.
Ylva Wibaeus är universitetslektor i ämnesdidaktik, inriktning historia, vid Institutionen för de Humanistiska och Samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (HSD) vid Stockholms universitet. År 2010 disputerade hon med avhandlingen Att undervisa om det ofattbara – En ämnesdidaktisk studie om kunskapsområdet Förintelsen i skolans historieundervisning. Hon har en bakgrund som gymnasielärare i historia och samhällskunskap och sedan mitten av 1990-talet har hon undervisat blivande lärare med fokus på historiedidaktik. Hon handleder både självständiga arbeten inom ramen för Lärarprogrammen och doktorander som är inriktade mot historiedidaktik. Både som lärare i skolan, som undervisande lektor på lärarutbildningen och i sin forskarroll har hon särskilt intresserat sig för frågor om hur skolans kunskapsuppdrag och dess värdegrundsuppdrag kan integreras i ämnesundervisning.På HSD ingår hon i en forskningsgrupp med fokus på medborgarbildning och handlingskompetens. I ett pågående projekt utformar, prövar och analyserar hon tillsammans en kollega och verksamma lärare om och på vilket sätt casemetodiken kan bidra till fördjupade ämneskunskaper och utvecklandet av demokratiska deliberativa förmågor i undervisning om komplexa samhällsfrågor i SO-undervisning (åk 4–6). Som ordförande i Svenska Korczaksällskapet är hon även engagerad i frågor som rör barns rättigheter och barnets rätt till respekt på alla nivåer i samhället. Ylva har kvalitetsgranskat samtliga av bokens case.