Ulf Sivertun
Kapitelförfattare
Ulf Sivertun, lektor i specialpedagogik på Specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet. Sivertuns forskning har fokus på skolans sociokulturella dominans- och segregationsproblem. Konsekvenser av införandet av företagsekonomiska ”köp- och sälj”-styrsystem inom skolan undersöks och diskuteras som ett socialt och demokratiskt problem. Mot en marknadsutveckling på skolans område reses krav om utsatta elevgruppers rätt till demokratiska, jämlika, solidariska och socialt rättvisa förutsättningar till delaktighet inom skolan och samhällslivet. Sivertun har deltagit i forskningsprojekt med fokus på dessa frågor samt publicerat forskningsrapporter med liknande teman.
Ulf Sivertun, lektor i specialpedagogik på Specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet. Sivertuns forskning har fokus på skolans sociokulturella dominans- och segregationsproblem. Konsekvenser av införandet av företagsekonomiska ”köp- och sälj”-styrsystem inom skolan undersöks och diskuteras som ett socialt och demokratiskt problem. Mot en marknadsutveckling på skolans område reses krav om utsatta elevgruppers rätt till demokratiska, jämlika, solidariska och socialt rättvisa förutsättningar till delaktighet inom skolan och samhällslivet. Sivertun har deltagit i forskningsprojekt med fokus på dessa frågor samt publicerat forskningsrapporter med liknande teman.