Tomas Axelson
Kapitelförfattare
Tomas Axelson är docent i religionssociologi vid Uppsala universitet och arbetar som lektor i religionsvetenskap med medieinriktning vid Högskolan Dalarna. Han är författare till Förtätade filmögonblick. Den rörliga bildens förmåga att beröra (2014). Han disputerade vid Uppsala universitet på avhandlingen Film och mening. En receptionsstudie om spelfilm, filmpublik och existentiella frågor (2008) och var medredaktör och medförfattare till antologin Film och religion. Livstolkning på vita duken (2005). Han har dessutom bland annat skrivit Kärleksmatrisen på vita duken. Drömmar och desillusioner, i Mikael Lindfelt & Johanna Gustafsson Lundberg (red.), Kärlekens förändrade landskap. Teologi om samlevnad (2009), Klimatförändringar på vita duken – passiviserande underhållning eller mobilisering?, Nordicom Information, vol. 4 (2010) och Rum för eftertanke. Likheter och skillnader mellan kyrkan och biografen som personlig plats för existentiella frågor, Kirke og Kultur 2007:2.
Tomas Axelson är docent i religionssociologi vid Uppsala universitet och arbetar som lektor i religionsvetenskap med medieinriktning vid Högskolan Dalarna. Han är författare till Förtätade filmögonblick. Den rörliga bildens förmåga att beröra (2014). Han disputerade vid Uppsala universitet på avhandlingen Film och mening. En receptionsstudie om spelfilm, filmpublik och existentiella frågor (2008) och var medredaktör och medförfattare till antologin Film och religion. Livstolkning på vita duken (2005). Han har dessutom bland annat skrivit Kärleksmatrisen på vita duken. Drömmar och desillusioner, i Mikael Lindfelt & Johanna Gustafsson Lundberg (red.), Kärlekens förändrade landskap. Teologi om samlevnad (2009), Klimatförändringar på vita duken – passiviserande underhållning eller mobilisering?, Nordicom Information, vol. 4 (2010) och Rum för eftertanke. Likheter och skillnader mellan kyrkan och biografen som personlig plats för existentiella frågor, Kirke og Kultur 2007:2.