TinaMaria Ranaxe
Kapitelförfattare
TinaMaria Ranaxe är verksam som teaterlärare vid Västerås kulturskola sedan 2010, och har tidigare undervisat i teater på gymnasiet samt arbetat som regissör och regiassistent åt amatör- och semiprofessionella grupper. Hennes magisteruppsats i de estetiska ämnenas didaktik blev klar i juni 2020 och heter ”’Jag får liksom ta in närvaron’. Kulturskolans teaterelever deltar i professionella teaterproduktioner”. I den undersöker hon det lärande som äger rum när teaterelever från kulturskolans avancerade program i teater får spela tillsammans med professionella skådespelare. Hon är dessutom utbildad specialpedagog för grundskolan, samt utbildad i teaterregi vid Högskolan i Gävle, i samarbete med DI. Hennes intresseområde är framför allt kulturskolans teaterundervisning med fokus på undervisning i sceniskt gestaltande med elever från 8-20 år, och utvecklande av undervisnings- och arbetsformer för detta.
TinaMaria Ranaxe är verksam som teaterlärare vid Västerås kulturskola sedan 2010, och har tidigare undervisat i teater på gymnasiet samt arbetat som regissör och regiassistent åt amatör- och semiprofessionella grupper. Hennes magisteruppsats i de estetiska ämnenas didaktik blev klar i juni 2020 och heter ”’Jag får liksom ta in närvaron’. Kulturskolans teaterelever deltar i professionella teaterproduktioner”. I den undersöker hon det lärande som äger rum när teaterelever från kulturskolans avancerade program i teater får spela tillsammans med professionella skådespelare. Hon är dessutom utbildad specialpedagog för grundskolan, samt utbildad i teaterregi vid Högskolan i Gävle, i samarbete med DI. Hennes intresseområde är framför allt kulturskolans teaterundervisning med fokus på undervisning i sceniskt gestaltande med elever från 8-20 år, och utvecklande av undervisnings- och arbetsformer för detta.