Stephen Kemmis
Kapitelförfattare
Stephen Kemmis är professor emeritus vid Federation University samt vid Charles Sturt University i Australien. Han studerar hur praktiker fungerar och förändras, framför allt på utbildningsområdet, med utgångspunkt i teorin om praktikarkitekturer. Han skriver om utbildning, kritiskt deltag-ande aktionsforskning, utveckling inom högre utbildning, forsknings-strategier och ursprungsbefolkningens utbildning. Stephen är en av grund-arna av det internationella forskningsnätverket Pedagogy, Education and Praxis som innefattar forskare från Australien, Finland, Nederländerna, Nya Zeeland, Norge, Sverige, Colombia samt Trinidad och Tobago. Han har haft universitetstjänster i Australien, USA och Storbritannien och varit gästprofessor vid olika universitet världen över.
Stephen Kemmis är professor emeritus vid Federation University samt vid Charles Sturt University i Australien. Han studerar hur praktiker fungerar och förändras, framför allt på utbildningsområdet, med utgångspunkt i teorin om praktikarkitekturer. Han skriver om utbildning, kritiskt deltag-ande aktionsforskning, utveckling inom högre utbildning, forsknings-strategier och ursprungsbefolkningens utbildning. Stephen är en av grund-arna av det internationella forskningsnätverket Pedagogy, Education and Praxis som innefattar forskare från Australien, Finland, Nederländerna, Nya Zeeland, Norge, Sverige, Colombia samt Trinidad och Tobago. Han har haft universitetstjänster i Australien, USA och Storbritannien och varit gästprofessor vid olika universitet världen över.