Per Sund
Kapitelförfattare
Per Sund är docent i naturvetenskapernas och teknikens didaktik vid Mälardalens högskola. Hans forskning fokuserar lärarperspektivet och bland annat konsekvenserna av införandet av nationella prov i naturvetenskap för lärares undervisning. Han är väl publicerad i internationella tidskrifter och arbetar ofta med utbildnings- och forskningsuppdrag internationellt och särskilt i utvecklingsländer. Per Sund har även varit koordinator och biträdande vetenskaplig ledare för den Nationella forskarskolan för utbildning och hållbar utveckling vid Uppsala universitet mellan åren 2008 och 2012.
Per Sund är docent i naturvetenskapernas och teknikens didaktik vid Mälardalens högskola. Hans forskning fokuserar lärarperspektivet och bland annat konsekvenserna av införandet av nationella prov i naturvetenskap för lärares undervisning. Han är väl publicerad i internationella tidskrifter och arbetar ofta med utbildnings- och forskningsuppdrag internationellt och särskilt i utvecklingsländer. Per Sund har även varit koordinator och biträdande vetenskaplig ledare för den Nationella forskarskolan för utbildning och hållbar utveckling vid Uppsala universitet mellan åren 2008 och 2012.