Nina Klang
Kapitelförfattare
Nina Klang är fil.dr i handikappvetenskap och docent i pedagogik vid Uppsala universitet. Hon medverkar i undervisning inom speciallärarprogrammet och fortbildningskurser för yrkesverksamma lärare, speciallärare och specialpedagoger. Hennes forskning fokuserar på inkludering i förskola och skola, med särskild inriktning på gruppdynamik och grupprocesser. Hon har bedrivit flera projekt med syftet att främja inkludering genom att skapa samarbetsstrukturer i aktiviteter där barn med olika förutsättningar kan delta på lika villkor. Ninas forskning handlar också om hur lärare genom sin undervisning kan skapa förutsättningar för lika delaktighet och inkludering för barn med funktionsnedsättningar.
Nina Klang är fil.dr i handikappvetenskap och docent i pedagogik vid Uppsala universitet. Hon medverkar i undervisning inom speciallärarprogrammet och fortbildningskurser för yrkesverksamma lärare, speciallärare och specialpedagoger. Hennes forskning fokuserar på inkludering i förskola och skola, med särskild inriktning på gruppdynamik och grupprocesser. Hon har bedrivit flera projekt med syftet att främja inkludering genom att skapa samarbetsstrukturer i aktiviteter där barn med olika förutsättningar kan delta på lika villkor. Ninas forskning handlar också om hur lärare genom sin undervisning kan skapa förutsättningar för lika delaktighet och inkludering för barn med funktionsnedsättningar.