Natalia Ganuza
Kapitelförfattare
Natalia Ganuza är fil.dr och universitetslektor i tvåspråkighet vid Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet. Hon har främst bedrivit forskning om språkliga praktiker bland ungdomar i flerspråkiga storstadsområden och om flerspråkighet och utbildning. Tillsammans med Christina Hedman har hon nyligen avslutat ett VR-finansierat forskningsprojekt om modersmålsundervisning och dess roll för flerspråkiga elevers möjligheter att utveckla litteracitet i flera språk. Hon har också mångårig erfarenhet av utbildning i svenska som andraspråk inom lärarutbildningen.
Natalia Ganuza är fil.dr och universitetslektor i tvåspråkighet vid Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet. Hon har främst bedrivit forskning om språkliga praktiker bland ungdomar i flerspråkiga storstadsområden och om flerspråkighet och utbildning. Tillsammans med Christina Hedman har hon nyligen avslutat ett VR-finansierat forskningsprojekt om modersmålsundervisning och dess roll för flerspråkiga elevers möjligheter att utveckla litteracitet i flera språk. Hon har också mångårig erfarenhet av utbildning i svenska som andraspråk inom lärarutbildningen.