Logga in
Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Ingen bild

Monika Törnsén

Kapitelförfattare

Monika Törnsén är universitetslektor i pedagogik. Hon arbetar som utbildningsledare vid Centrum för skolledarutveckling vid Umeå universitet, där hon undervisar i det statliga rektorsprogrammet och ger kurser i pedagogiskt ledarskap i relation till skolans kärnprocesser – undervisning och lärande. Törnsén, som har varit lärare och rektor i grundskolan, disputerade 2009 med avhandlingen Successful Principal Leadership: Prerequisites, Processes and Outcomes. Där behandlas dels förutsättningar för rektorers framgång i ett decentraliserat styrsystem, dels skillnader i rektorers ledarskap i framgångsrika respektive mindre framgångsrika skolor. Törnséns huvudintresse, både som utbildare och forskare, handlar om rektors ledarskap i relation till skolans uppdrag som helhet, kärnprocesserna undervisning och lärande, samt personal och resultat. Hon är engagerad i internationellt forskarsamarbete rörande rektorers ledarskap och utvecklingen av detta ledarskap.

Monika Törnsén är universitetslektor i pedagogik. Hon arbetar som utbildningsledare vid Centrum för skolledarutveckling vid Umeå universitet, där hon undervisar i det statliga rektorsprogrammet och ger kurser i pedagogiskt ledarskap i relation till skolans kärnprocesser – undervisning och lärande. Törnsén, som har varit lärare och rektor i grundskolan, disputerade 2009 med avhandlingen Successful Principal Leadership: Prerequisites, Processes and Outcomes. Där behandlas dels förutsättningar för rektorers framgång i ett decentraliserat styrsystem, dels skillnader i rektorers ledarskap i framgångsrika respektive mindre framgångsrika skolor. Törnséns huvudintresse, både som utbildare och forskare, handlar om rektors ledarskap i relation till skolans uppdrag som helhet, kärnprocesserna undervisning och lärande, samt personal och resultat. Hon är engagerad i internationellt forskarsamarbete rörande rektorers ledarskap och utvecklingen av detta ledarskap.