Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Ingen bild

Monika Törnsén

Kapitelförfattare

Monika Törnsén är universitetslektor i pedagogik. Hon arbetar som utbildningsledare vid Centrum för skolledarutveckling vid Umeå universitet, där hon undervisar i det statliga rektorsprogrammet och ger kurser i pedagogiskt ledarskap i relation till skolans kärnprocesser – undervisning och lärande. Törnsén, som har varit lärare och rektor i grundskolan, disputerade 2009 med avhandlingen Successful Principal Leadership: Prerequisites, Processes and Outcomes. Där behandlas dels förutsättningar för rektorers framgång i ett decentraliserat styrsystem, dels skillnader i rektorers ledarskap i framgångsrika respektive mindre framgångsrika skolor. Törnséns huvudintresse, både som utbildare och forskare, handlar om rektors ledarskap i relation till skolans uppdrag som helhet, kärnprocesserna undervisning och lärande, samt personal och resultat. Hon är engagerad i internationellt forskarsamarbete rörande rektorers ledarskap och utvecklingen av detta ledarskap.

Monika Törnsén är universitetslektor i pedagogik. Hon arbetar som utbildningsledare vid Centrum för skolledarutveckling vid Umeå universitet, där hon undervisar i det statliga rektorsprogrammet och ger kurser i pedagogiskt ledarskap i relation till skolans kärnprocesser – undervisning och lärande. Törnsén, som har varit lärare och rektor i grundskolan, disputerade 2009 med avhandlingen Successful Principal Leadership: Prerequisites, Processes and Outcomes. Där behandlas dels förutsättningar för rektorers framgång i ett decentraliserat styrsystem, dels skillnader i rektorers ledarskap i framgångsrika respektive mindre framgångsrika skolor. Törnséns huvudintresse, både som utbildare och forskare, handlar om rektors ledarskap i relation till skolans uppdrag som helhet, kärnprocesserna undervisning och lärande, samt personal och resultat. Hon är engagerad i internationellt forskarsamarbete rörande rektorers ledarskap och utvecklingen av detta ledarskap.