Martin Göthberg
Kapitelförfattare
Martin Göthberg har en bakgrund som lärare i teater på folkhögskola och gymnasiet. Han har också varit verksam inom amatörteater, framför allt som regissör i större sommarspel. I dag arbetar han inom ämneslärarprogrammet med inriktning teater mot gymnasiet vid Högskolan för scen och musik, Göteborgs universitet, och inom svensklärarutbildningen vid Högskolan Dalarna parallellt med undervisning på Mora gymnasium. Han är också engagerad i forsknings- och utvecklingsarbete i samverkan mellan högskola och gymnasium. Forskarutbildningen inleddes 2012 och tog vägen via en licentiatavhandling 2015, Pimpa texten - en etnografisk studie av gymnasieelevers meningsskapande i dramatext, och avslutades 2019 med doktorsavhandlingen Interacting - coordinating text understanding in a student theatre production. Forskningsintresset rör meningsskapande och lärande i social interaktion inom konstnärliga arbetsformer.
Martin Göthberg har en bakgrund som lärare i teater på folkhögskola och gymnasiet. Han har också varit verksam inom amatörteater, framför allt som regissör i större sommarspel. I dag arbetar han inom ämneslärarprogrammet med inriktning teater mot gymnasiet vid Högskolan för scen och musik, Göteborgs universitet, och inom svensklärarutbildningen vid Högskolan Dalarna parallellt med undervisning på Mora gymnasium. Han är också engagerad i forsknings- och utvecklingsarbete i samverkan mellan högskola och gymnasium. Forskarutbildningen inleddes 2012 och tog vägen via en licentiatavhandling 2015, Pimpa texten - en etnografisk studie av gymnasieelevers meningsskapande i dramatext, och avslutades 2019 med doktorsavhandlingen Interacting - coordinating text understanding in a student theatre production. Forskningsintresset rör meningsskapande och lärande i social interaktion inom konstnärliga arbetsformer.