Maria Terning
Kapitelförfattare
Maria Terning är universitetslektor vid avdelningen för pedagogik och vuxnas lärande vid Linköpings universitet. Hennes forskning fokuserar på den politiska dimensionen inom utbildning. Hon studerar hur samhälleliga och politiska föreställningar om gymnasieelever skapar skilda förutsättningar för kunskapande och livschanser. Därutöver forskar hon om hur rektorer inom yrkesinriktad vuxenutbildning formulerar sitt uppdrag i skärningspunkten mellan krav på effektivitet, flexibilitet och genomströmning visavi bildning och medborgarskapande. Maria undervisar på Yrkeslärarprogrammet och på den Kompletterande pedagogiska utbildningen.
Maria Terning är universitetslektor vid avdelningen för pedagogik och vuxnas lärande vid Linköpings universitet. Hennes forskning fokuserar på den politiska dimensionen inom utbildning. Hon studerar hur samhälleliga och politiska föreställningar om gymnasieelever skapar skilda förutsättningar för kunskapande och livschanser. Därutöver forskar hon om hur rektorer inom yrkesinriktad vuxenutbildning formulerar sitt uppdrag i skärningspunkten mellan krav på effektivitet, flexibilitet och genomströmning visavi bildning och medborgarskapande. Maria undervisar på Yrkeslärarprogrammet och på den Kompletterande pedagogiska utbildningen.