Maria Rönnlund
Kapitelförfattare
Maria Rönnlund är docent i pedagogiskt arbete vid institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet. Hon har bedrivit forskning inom områdena demokrati- och medborgarskapsfostran, samt yrkesutbildning och övergångar. Hon har också intresserat sig för rumsliga perspektiv på skola och utbildning. Maria har bland annat arbetat med ett utbildningshistoriskt projekt om skolans utemiljö – skolgården – samt studerat lärmiljöer i skolbyggnader. Hon har tidigare arbetat som lärare och med utvecklingsarbete.
Maria Rönnlund är docent i pedagogiskt arbete vid institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet. Hon har bedrivit forskning inom områdena demokrati- och medborgarskapsfostran, samt yrkesutbildning och övergångar. Hon har också intresserat sig för rumsliga perspektiv på skola och utbildning. Maria har bland annat arbetat med ett utbildningshistoriskt projekt om skolans utemiljö – skolgården – samt studerat lärmiljöer i skolbyggnader. Hon har tidigare arbetat som lärare och med utvecklingsarbete.