Magnus Hultén
Kapitelförfattare
Magnus Hultén (f. 1970), professor i naturvetenskapernas didaktik vid Linköpings universitet. Han disputerade 2008 vid Stockholms universitet på en avhandling om naturvetenskapens historia i folkskola och grundskola. Han intresserar sig för frågor om skolans roll i samhället, vad som formar skolämnen, deras innehåll, syften och arbetssätt samt hur skolan styrs och hur detta förändrats över tid. Hultén leder för närvarande projektet ”Skolans målstyrning 1919–2020: från progressivism till NPM/nyliberalism”. Hans senaste bok Striden om den goda skolan: Hur kunskapsfrågan enat, splittrat och förändrat svensk skola och skoldebatt handlar om 1990-talets skolreformer. Hultén har varit verksam inom lärarutbildningen sedan 2002.
Magnus Hultén (f. 1970), professor i naturvetenskapernas didaktik vid Linköpings universitet. Han disputerade 2008 vid Stockholms universitet på en avhandling om naturvetenskapens historia i folkskola och grundskola. Han intresserar sig för frågor om skolans roll i samhället, vad som formar skolämnen, deras innehåll, syften och arbetssätt samt hur skolan styrs och hur detta förändrats över tid. Hultén leder för närvarande projektet ”Skolans målstyrning 1919–2020: från progressivism till NPM/nyliberalism”. Hans senaste bok Striden om den goda skolan: Hur kunskapsfrågan enat, splittrat och förändrat svensk skola och skoldebatt handlar om 1990-talets skolreformer. Hultén har varit verksam inom lärarutbildningen sedan 2002.