Lotta Brantefors
Kapitelförfattare
Lotta Brantefors (f. 1952), fil.dr och tidigare universitetslektor i didaktik vid Uppsala universitet. Brantefors disputerade 2011 vid Uppsala universitet på en läroplanshistorisk och läroplansteoretisk avhandling (om kulturell fostran) angående inflyttade minoriteters skolgång efter andra världskriget och fram till 2000-talet. Hon har därefter undervisat inom lärarutbildning och på avancerad nivå inom ämnet didaktik, samt varit verksam med ett treårigt klassrumsbaserat forskningsprojekt om didaktik och barns mänskliga rättigheter: ”Education as a greenhouse for children’s and young people’s human rights.” Brantefors har även lärarexamen.
Lotta Brantefors (f. 1952), fil.dr och tidigare universitetslektor i didaktik vid Uppsala universitet. Brantefors disputerade 2011 vid Uppsala universitet på en läroplanshistorisk och läroplansteoretisk avhandling (om kulturell fostran) angående inflyttade minoriteters skolgång efter andra världskriget och fram till 2000-talet. Hon har därefter undervisat inom lärarutbildning och på avancerad nivå inom ämnet didaktik, samt varit verksam med ett treårigt klassrumsbaserat forskningsprojekt om didaktik och barns mänskliga rättigheter: ”Education as a greenhouse for children’s and young people’s human rights.” Brantefors har även lärarexamen.