Lina Spjut
Kapitelförfattare
Lina Spjut är FD och lektor i pedagogik vid Umeå universitet. Hennes avhandling undersöker föreställda gemenskaper och gemensam historia i svenska och finlandssvenska läromedel 1866-2016. Spjuts kapitel, ”Kritisk diskursanalys av läromedelsinnehåll”, inriktar sig mot läromedel ur ett läroplansteoretiskt perspektiv, det vill säga som länk mellan läroplanens formella formuleringar och undervisningens reella innehåll. Den kritiska diskursanalysens tre steg förklaras teoretiskt och praktiskt med exempel hämtade från läromedel. Kapitlet visar också hur kritisk diskursanalys kan tillämpas steg för steg.
Lina Spjut är FD och lektor i pedagogik vid Umeå universitet. Hennes avhandling undersöker föreställda gemenskaper och gemensam historia i svenska och finlandssvenska läromedel 1866-2016. Spjuts kapitel, ”Kritisk diskursanalys av läromedelsinnehåll”, inriktar sig mot läromedel ur ett läroplansteoretiskt perspektiv, det vill säga som länk mellan läroplanens formella formuleringar och undervisningens reella innehåll. Den kritiska diskursanalysens tre steg förklaras teoretiskt och praktiskt med exempel hämtade från läromedel. Kapitlet visar också hur kritisk diskursanalys kan tillämpas steg för steg.