Lena Folkesson
Kapitelförfattare
Lena Folkesson har mångårig erfarenhet som lärare i grundskolan och som adjunkt och senare lektor vid Göteborgs universitet, vid Institutionen för pedagogik och didaktik. Hon har arbetat med lärarutbildning, uppdragsutbildning och ett flertal forsknings- och utvecklingsprojekt. Hur lärare lär och utvecklar sina yrkeskunskaper efter avslutad grundutbildning, har alltid intresserat henne. Vuxnas kollektiva lärande inom skolans verksamhet kopplat till skol- och kompetensutveckling samt kvalitetsutveckling inom förskolan har utgjort fokus i de forsknings- och utvecklingsprojekt som hon har varit engagerad i.
Lena Folkesson har mångårig erfarenhet som lärare i grundskolan och som adjunkt och senare lektor vid Göteborgs universitet, vid Institutionen för pedagogik och didaktik. Hon har arbetat med lärarutbildning, uppdragsutbildning och ett flertal forsknings- och utvecklingsprojekt. Hur lärare lär och utvecklar sina yrkeskunskaper efter avslutad grundutbildning, har alltid intresserat henne. Vuxnas kollektiva lärande inom skolans verksamhet kopplat till skol- och kompetensutveckling samt kvalitetsutveckling inom förskolan har utgjort fokus i de forsknings- och utvecklingsprojekt som hon har varit engagerad i.