Kurt Wicke
Kapitelförfattare
Kurt Wicke är FD och lektor i pedagogik i samhällskunskapens didaktik vid Högskolan Väst. Hans avhandling utgår från kritisk diskursanalys och undersöker konstruktionen av demokrati och medborgarskap i läroböcker för gymnasiet. Wickes kapitel ”Diskursanalys som redskap för undervisning i en föränderlig värld” tar upp skolans dubbla uppdrag, det vill säga överföring av referensramar och värderingar samtidigt som elevers uppfattningar uppmuntras och deras integritet respekteras. Detta spänningsförhållande relateras och problematiseras i relation till demokratiundervisningen i samhällskunskap, varvid kritisk diskursanalys (CDA) presenteras och tillämpas på en analys av läroböcker. Slutsatserna dras ut till förslag till användning av kritisk diskursanalys i elevers lärande och undervisningens planering.
Kurt Wicke är FD och lektor i pedagogik i samhällskunskapens didaktik vid Högskolan Väst. Hans avhandling utgår från kritisk diskursanalys och undersöker konstruktionen av demokrati och medborgarskap i läroböcker för gymnasiet. Wickes kapitel ”Diskursanalys som redskap för undervisning i en föränderlig värld” tar upp skolans dubbla uppdrag, det vill säga överföring av referensramar och värderingar samtidigt som elevers uppfattningar uppmuntras och deras integritet respekteras. Detta spänningsförhållande relateras och problematiseras i relation till demokratiundervisningen i samhällskunskap, varvid kritisk diskursanalys (CDA) presenteras och tillämpas på en analys av läroböcker. Slutsatserna dras ut till förslag till användning av kritisk diskursanalys i elevers lärande och undervisningens planering.