Johan Prytz
Kapitelförfattare
Johan Prytz (f. 1975), fil.dr i matematik med inriktning mot matematikens historia och didaktik, docent i didaktik samt universitetslektor i matematikdidaktik vid Uppsala universitet. Prytz disputerade 2007 vid Uppsala universitet med en avhandling om geometriundervisningen i Sverige 1905–1962. Hans forskning handlar till stor del om reformer och andra försök till förändring av skolmatematiken under 1900-talet och början av 2000-talet. Viktiga resultat handlar om identifikation av faktorer som lett till att reformer misslyckats, men också faktorer som lett till att reformer lyckats. Prytz har också en gymnasielärarexamen i matematik och historia och undervisar inom lärarutbildningen vid Uppsala universitet.
Johan Prytz (f. 1975), fil.dr i matematik med inriktning mot matematikens historia och didaktik, docent i didaktik samt universitetslektor i matematikdidaktik vid Uppsala universitet. Prytz disputerade 2007 vid Uppsala universitet med en avhandling om geometriundervisningen i Sverige 1905–1962. Hans forskning handlar till stor del om reformer och andra försök till förändring av skolmatematiken under 1900-talet och början av 2000-talet. Viktiga resultat handlar om identifikation av faktorer som lett till att reformer misslyckats, men också faktorer som lett till att reformer lyckats. Prytz har också en gymnasielärarexamen i matematik och historia och undervisar inom lärarutbildningen vid Uppsala universitet.