Johan Hofvendahl
Kapitelförfattare
Johan Hofvendahl (f. 1970) är fil.dr i språkvetenskap och projektledare för uppdragsutbildning vid Enheten för kompetensutveckling och utvärdering, Malmö högskola. Hofvendahl bedriver samtalsanalytisk forskning om kommunikativa dilemman och förutsättningar för dialog i skolans kvartsoch utvecklingssamtal. Han har tidigare varit lektor vid Institutionen för nordiska språk vid Stockholms universitet där han undervisade i samtalsanalys, språkpsykologi, praktisk svenska och retorik. Hofvendahl har även varit kompetensutvecklingschef på ett kunskapsföretag med fokus på skolrelaterade fortbildningsinsatser. År 2006 disputerade han på avhandlingen ”Riskabla samtal – en analys av potentiella faror i skolans kvarts- och utvecklingssamtal”.
Johan Hofvendahl (f. 1970) är fil.dr i språkvetenskap och projektledare för uppdragsutbildning vid Enheten för kompetensutveckling och utvärdering, Malmö högskola. Hofvendahl bedriver samtalsanalytisk forskning om kommunikativa dilemman och förutsättningar för dialog i skolans kvartsoch utvecklingssamtal. Han har tidigare varit lektor vid Institutionen för nordiska språk vid Stockholms universitet där han undervisade i samtalsanalys, språkpsykologi, praktisk svenska och retorik. Hofvendahl har även varit kompetensutvecklingschef på ett kunskapsföretag med fokus på skolrelaterade fortbildningsinsatser. År 2006 disputerade han på avhandlingen ”Riskabla samtal – en analys av potentiella faror i skolans kvarts- och utvecklingssamtal”.