Jenny Ljungek Wederbrandt
Kapitelförfattare
Jenny Ljungek Wederbrand har arbetat som förskollärare i 15 år på flertalet förskolor med barn i alla åldrar och med olika inriktningar i verksamheten. Hon har gått kurser i språk och drama, samt genomfört universitetskurser i aktionsforskning i förskolan, jämställdhet i skola/förskola och nu senast lärstudier i förskolan. Det hon särskilt använder sig av från lärstudier i verksamheten är att analysera aktiviteterna som dokumenterats med filmkamera. Hur aktiviteten kan förbättras är numera den stora frågan i analysarbetet och hur innehållet kan förändras så att barnen lär sig, för det gör de, fast på så många olika sätt. Numera arbetar Jenny i en kommunal förskola med inriktning; en hälsofrämjande förskola med barn i blandade åldrar i liten stad på västkusten.
Jenny Ljungek Wederbrand har arbetat som förskollärare i 15 år på flertalet förskolor med barn i alla åldrar och med olika inriktningar i verksamheten. Hon har gått kurser i språk och drama, samt genomfört universitetskurser i aktionsforskning i förskolan, jämställdhet i skola/förskola och nu senast lärstudier i förskolan. Det hon särskilt använder sig av från lärstudier i verksamheten är att analysera aktiviteterna som dokumenterats med filmkamera. Hur aktiviteten kan förbättras är numera den stora frågan i analysarbetet och hur innehållet kan förändras så att barnen lär sig, för det gör de, fast på så många olika sätt. Numera arbetar Jenny i en kommunal förskola med inriktning; en hälsofrämjande förskola med barn i blandade åldrar i liten stad på västkusten.