Inga-Britt Skogh
Kapitelförfattare
Inga-Britt Skogh är professor i teknikens didaktik vid Kungliga Tekniska högskolan (KTH). Hon är forskarutbildningsansvarig, forskningsledare för den teknikdidaktiska forskningsgruppen samt koordinator för lärarforskarskolan QUEST vid ECE-skolan. Hon är sedan 2013 ledamot i Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté. Inga-Britt har en bakgrund som klasslärare i grundskolan och som lärarutbildare. I sin forskning utgår Inga-Britt ofta från ett elevperspektiv, elevers motivation för lärande och orsaker bakom förekomst/brist på tekniskt självförtroende bland elever. Andra forskningsintressen är teknik och genus, bedömning i teknik och undervisning om hållbar utveckling inom ramen för teknikämnet.
Inga-Britt Skogh är professor i teknikens didaktik vid Kungliga Tekniska högskolan (KTH). Hon är forskarutbildningsansvarig, forskningsledare för den teknikdidaktiska forskningsgruppen samt koordinator för lärarforskarskolan QUEST vid ECE-skolan. Hon är sedan 2013 ledamot i Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté. Inga-Britt har en bakgrund som klasslärare i grundskolan och som lärarutbildare. I sin forskning utgår Inga-Britt ofta från ett elevperspektiv, elevers motivation för lärande och orsaker bakom förekomst/brist på tekniskt självförtroende bland elever. Andra forskningsintressen är teknik och genus, bedömning i teknik och undervisning om hållbar utveckling inom ramen för teknikämnet.