Henrik Edgren
Kapitelförfattare
Henrik Edgren (f. 1972), fil.dr i historia, docent i historia och utbildningssociologi samt universitetslektor i utbildningshistoria vid Uppsala universitet. Edgren disputerade 2005 vid Uppsala universitet på en avhandling som handlade om uppbyggandet av en svensk nationell identitet efter 1809–1810 års omvälvande politiska händelser med bland annat förlusten av Finland och störtandet av kungen Gustav IV Adolf. Edgren har därefter forskat och skrivit om utbildning och samhällsförändringar under 1800-talet med särskilt fokus på bland annat läromedels användning och förändring i folkskolan i slutet på 1800- och början på 1900-talet. Det tidiga 2000-talets kristendomsundervisning på gymnasiet är ett annat forskningsområde för Edgren, som har en grundskollärarexamen från Uppsala universitet. Han har undervisat på lärarutbildningen vid såväl Uppsala universitet som på Linnéuniversitetet i Växjö-Kalmar.
Henrik Edgren (f. 1972), fil.dr i historia, docent i historia och utbildningssociologi samt universitetslektor i utbildningshistoria vid Uppsala universitet. Edgren disputerade 2005 vid Uppsala universitet på en avhandling som handlade om uppbyggandet av en svensk nationell identitet efter 1809–1810 års omvälvande politiska händelser med bland annat förlusten av Finland och störtandet av kungen Gustav IV Adolf. Edgren har därefter forskat och skrivit om utbildning och samhällsförändringar under 1800-talet med särskilt fokus på bland annat läromedels användning och förändring i folkskolan i slutet på 1800- och början på 1900-talet. Det tidiga 2000-talets kristendomsundervisning på gymnasiet är ett annat forskningsområde för Edgren, som har en grundskollärarexamen från Uppsala universitet. Han har undervisat på lärarutbildningen vid såväl Uppsala universitet som på Linnéuniversitetet i Växjö-Kalmar.