Helene Ärlestig
Kapitelförfattare
Helene Ärlestig är docent i pedagogik. Hennes avhandling behandlar rektorers och lärares kommunikation och dess betydelse i framgångsrika skolor. Förutom organisationskommunikation och relationers betydelse i ledarskapsprocessen är Ärlestig intresserad av rektorers betydelse för skolans inre arbete, främst med avseende på pedagogiskt ledarskap och systematiskt kvalitetsarbete, planering, utvärdering och utveckling. Hon är också involverad i flera internationella komparativa studier kring rektorers ledarskap. Ärlestig undervisar dels på det statliga rektorsprogrammet, dels i kurser kring pedagogisk processledning. Hon har en bakgrund som rektor i grundskolan.
Helene Ärlestig är docent i pedagogik. Hennes avhandling behandlar rektorers och lärares kommunikation och dess betydelse i framgångsrika skolor. Förutom organisationskommunikation och relationers betydelse i ledarskapsprocessen är Ärlestig intresserad av rektorers betydelse för skolans inre arbete, främst med avseende på pedagogiskt ledarskap och systematiskt kvalitetsarbete, planering, utvärdering och utveckling. Hon är också involverad i flera internationella komparativa studier kring rektorers ledarskap. Ärlestig undervisar dels på det statliga rektorsprogrammet, dels i kurser kring pedagogisk processledning. Hon har en bakgrund som rektor i grundskolan.