Helena Andersson
Kapitelförfattare
Helena Andersson är lektor i pedagogik med inriktning specialpedagogik. Hon disputerade 2017 med en avhandling om engagerande lärmiljöer för alla elever utifrån ett elevperspektiv. Helena är grundskollärare 4-9 och specialpedagog, samt utbildad elevassistent. Hon har arbetat som specialpedagog i grundskolan och i gymnasieskolan, både på introduktionsprogrammen och på de nationella programmen. Hennes forskning utgår ofta från ett elevperspektiv där ambitionen är att lyfta de röster som sällan blir hörda.
Helena Andersson är lektor i pedagogik med inriktning specialpedagogik. Hon disputerade 2017 med en avhandling om engagerande lärmiljöer för alla elever utifrån ett elevperspektiv. Helena är grundskollärare 4-9 och specialpedagog, samt utbildad elevassistent. Hon har arbetat som specialpedagog i grundskolan och i gymnasieskolan, både på introduktionsprogrammen och på de nationella programmen. Hennes forskning utgår ofta från ett elevperspektiv där ambitionen är att lyfta de röster som sällan blir hörda.