Håkan Löfgren
Kapitelförfattare
Författare
Håkan Löfgren (f. 1968) är fil.dr i pedagogiskt arbete och verksam som lektor i pedagogik vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande vid Linköpings universitet. Hans forskning är inriktad mot styrningen av skola och förskola och dess konsekvenser för olika lokala aktörer. Utöver studien om förändringar i lärarprofessionen i samband med kraven på ökad dokumentation i förskolan som här presenteras, forskar han för närvarande om elevers erfarenheter av att få betyg samt om lärares administrativa arbete med särskilt fokus på bedömning och nationella prov. Hans avhandling, Det sitter inte i väggarna, handlar om lärares yrkesidentiteter i samband med skolans förändrade villkor de senaste fyrtio åren.
Håkan Löfgren (f. 1968) är fil.dr i pedagogiskt arbete och verksam som lektor i pedagogik vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande vid Linköpings universitet. Hans forskning är inriktad mot styrningen av skola och förskola och dess konsekvenser för olika lokala aktörer. Utöver studien om förändringar i lärarprofessionen i samband med kraven på ökad dokumentation i förskolan som här presenteras, forskar han för närvarande om elevers erfarenheter av att få betyg samt om lärares administrativa arbete med särskilt fokus på bedömning och nationella prov. Hans avhandling, Det sitter inte i väggarna, handlar om lärares yrkesidentiteter i samband med skolans förändrade villkor de senaste fyrtio åren.