Gunilla Ingestad
Kapitelförfattare
Gunilla Ingestad är fi l.dr i sociologi. I hennes avhandling Dokumenterat utanförskap: Om skolbarn som inte når målen (2006) problematiseras målstyrning som organisationsform i pedagogisk verksamhet. Avhandlingen beskriver elever som inte får fullständiga slutbetyg i åk 9 och deras upplevelser av lärarbedömningar, prov- och betygsresultat och redovisar sambanden mellan bedömning och kunskapsutveckling och subjektiva upplevelser av skolan som socialt system. Gunilla arbetar numera i kommunal skolförvaltning som samordnare för utvecklingsfrågor, framför allt kring betyg och bedömning samt specialpedagogik.
Gunilla Ingestad är fi l.dr i sociologi. I hennes avhandling Dokumenterat utanförskap: Om skolbarn som inte når målen (2006) problematiseras målstyrning som organisationsform i pedagogisk verksamhet. Avhandlingen beskriver elever som inte får fullständiga slutbetyg i åk 9 och deras upplevelser av lärarbedömningar, prov- och betygsresultat och redovisar sambanden mellan bedömning och kunskapsutveckling och subjektiva upplevelser av skolan som socialt system. Gunilla arbetar numera i kommunal skolförvaltning som samordnare för utvecklingsfrågor, framför allt kring betyg och bedömning samt specialpedagogik.