Emilia Åkesson
Kapitelförfattare
Emilia Åkesson är doktorand i pedagogik med genusinriktning vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande vid Lin¬köpings universitet. Emilia har under många år utbildat och skrivit om maktkritik och intersektionella perspektiv, bland annat på kunskapsföretaget Amphi Produktion. På Amphi författade Emilia också artiklar för Skolverket om normkritisk pedagogik och normmedvetenhet. Emilia har en lärarexamen i svenska och ¬historia mot grundskolans senare år och gymnasiet från Södertörns högskola samt en masterexamen i gender ¬studies - intersectionality and change från Linköpings universitet. Masterarbetet hette Affectivity in the classroom - a contribution to a feminist corpomaterial intersectional pedagogy (2014) och handlade om känslor i klassrum.
Emilia Åkesson är doktorand i pedagogik med genusinriktning vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande vid Lin¬köpings universitet. Emilia har under många år utbildat och skrivit om maktkritik och intersektionella perspektiv, bland annat på kunskapsföretaget Amphi Produktion. På Amphi författade Emilia också artiklar för Skolverket om normkritisk pedagogik och normmedvetenhet. Emilia har en lärarexamen i svenska och ¬historia mot grundskolans senare år och gymnasiet från Södertörns högskola samt en masterexamen i gender ¬studies - intersectionality and change från Linköpings universitet. Masterarbetet hette Affectivity in the classroom - a contribution to a feminist corpomaterial intersectional pedagogy (2014) och handlade om känslor i klassrum.