Elisabet Langmann
Kapitelförfattare
Elisabet Langmann, fil.dr, är lektor och forskare i pedagogik och verksam vid Södertörns högskola. I sin forskning intresserar hon sig för didaktiska frågor som rör skolans etik- och värdegrundsarbete samt för de mångtydiga och inte sällan motstridiga innebörder demokratiska värden som tolerans, ansvar, generositet och rättvisa rymmer. Inom ramen för ett europeiskt samverkansprojekt och med stöd i estetik och filosofi utvecklar hon för närvarande pedagogiska verktyg som kan underlätta för lärare och elever att engagera sig i svåra etiska diskussioner i det pluralistiska klassrummet. Elisabet har en bakgrund som gymnasielärare och lång erfarenhet av att bedriva undervisning och pedagogiskt utvecklingsarbete på lärarutbildningen.
Elisabet Langmann, fil.dr, är lektor och forskare i pedagogik och verksam vid Södertörns högskola. I sin forskning intresserar hon sig för didaktiska frågor som rör skolans etik- och värdegrundsarbete samt för de mångtydiga och inte sällan motstridiga innebörder demokratiska värden som tolerans, ansvar, generositet och rättvisa rymmer. Inom ramen för ett europeiskt samverkansprojekt och med stöd i estetik och filosofi utvecklar hon för närvarande pedagogiska verktyg som kan underlätta för lärare och elever att engagera sig i svåra etiska diskussioner i det pluralistiska klassrummet. Elisabet har en bakgrund som gymnasielärare och lång erfarenhet av att bedriva undervisning och pedagogiskt utvecklingsarbete på lärarutbildningen.