Dale C. Farran
Kapitelförfattare
Dale C. Farran är professor emerita vid Peabody College, Vanderbilt University, USA. Hon har varit involverad i forskning och intervention för barn och ungdomar under hela sin yrkeskarriär samt publicerat mer än hundra vetenskapliga artiklar. Hennes senaste forskning fokuserar på att utvärdera effektiviteten hos alternativa läroplaner i förskolan och att följa upp långsiktiga effekter av olika förskoleprogram. För närvarande leder hon en utvärdering av delstaten Tennessees förskoleprogram. Under mer än tio år ingick hon i det Transatlantiska konsortiet kring tidig intervention för små barn i behov av stöd, som koordinerades från Jönköping University, och University of North Carolina at Chapel Hill, USA. Hon är hedersdoktor vid Jönköping University.
Dale C. Farran är professor emerita vid Peabody College, Vanderbilt University, USA. Hon har varit involverad i forskning och intervention för barn och ungdomar under hela sin yrkeskarriär samt publicerat mer än hundra vetenskapliga artiklar. Hennes senaste forskning fokuserar på att utvärdera effektiviteten hos alternativa läroplaner i förskolan och att följa upp långsiktiga effekter av olika förskoleprogram. För närvarande leder hon en utvärdering av delstaten Tennessees förskoleprogram. Under mer än tio år ingick hon i det Transatlantiska konsortiet kring tidig intervention för små barn i behov av stöd, som koordinerades från Jönköping University, och University of North Carolina at Chapel Hill, USA. Hon är hedersdoktor vid Jönköping University.