Cecilia Ferm Almqvist
Kapitelförfattare
Cecilia Ferm Almqvist är professor i pedagogik vid Södertörns högskola och i musikpedagogik vid Stockholms musikpedagogiska institut. I sin forskning, som är internationellt presenterad och publicerad, utforskar hon pedagogiska situationer ur demokratiska, inkluderande, normutmanande och estetiska perspektiv. Hon har just avslutat ett projekt som utforskat delaktighet i estetisk verksamhet bland barn, unga och unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning. Cecilia Ferm Almqvist är utbildad musiklärare och specialpedagog och har sedan tjugo år tillbaka undervisat i specialpedagogik inom lärarutbildning. Hon driver för närvarande en kurs i specialpedagogik och inkludering för kulturskolelärare vid SMI.
Cecilia Ferm Almqvist är professor i pedagogik vid Södertörns högskola och i musikpedagogik vid Stockholms musikpedagogiska institut. I sin forskning, som är internationellt presenterad och publicerad, utforskar hon pedagogiska situationer ur demokratiska, inkluderande, normutmanande och estetiska perspektiv. Hon har just avslutat ett projekt som utforskat delaktighet i estetisk verksamhet bland barn, unga och unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning. Cecilia Ferm Almqvist är utbildad musiklärare och specialpedagog och har sedan tjugo år tillbaka undervisat i specialpedagogik inom lärarutbildning. Hon driver för närvarande en kurs i specialpedagogik och inkludering för kulturskolelärare vid SMI.