Barbro Westlund
Kapitelförfattare
Sakgranskare
Barbro Westlund (f. 1953) har en mångårig yrkesbakgrund som grundskollärare. Sedan 2003 arbetar hon som lärarutbildare vid Stockholms universitet. Hennes tjänstgöring som universitetsadjunkt är förlagd på institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling (USOS). Förutom att vara lärarutbildare är hon doktorand i den nationella forskarskolan för pedagogisk bedömning. Avhandlingsarbetet handlar om hur och på vilka grunder lärare för elever i 9–10 årsåldern bedömer läsförståelsen, främst i ämnet svenska. Westlund har tidigare skrivit läroboken Att undervisa i läsförståelse – lässtrategier och studieteknik för de första skolåren (2009) och tillhörande studiehandledning (2009).
Barbro Westlund (f. 1953) har en mångårig yrkesbakgrund som grundskollärare. Sedan 2003 arbetar hon som lärarutbildare vid Stockholms universitet. Hennes tjänstgöring som universitetsadjunkt är förlagd på institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling (USOS). Förutom att vara lärarutbildare är hon doktorand i den nationella forskarskolan för pedagogisk bedömning. Avhandlingsarbetet handlar om hur och på vilka grunder lärare för elever i 9–10 årsåldern bedömer läsförståelsen, främst i ämnet svenska. Westlund har tidigare skrivit läroboken Att undervisa i läsförståelse – lässtrategier och studieteknik för de första skolåren (2009) och tillhörande studiehandledning (2009).