Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Ingen bild

Anna-Lena Ljusberg

Kapitelförfattare

Anna-Lena Ljusberg är fil.dr i barn- och ungdomsvetenskap och verksam inom Stockholms universitet. Sammanläggningsavhandlingen Children in remedial classes (2009) beskriver och diskuterar särskilda undervisningsgrupper och hur det kan vara att vara elev där. I en av avhandlingens fem artiklar, Children’s views on attending a remedial class – because of concentration difficulties (Ljusberg, 2011), intervjuas eleverna om sin syn på att vara i elev i särskild undervisningsgrupp, medan artikeln The structured classroom behandlar hur undervisning och klassrum struktureras. I båda artiklarna framgår det att de problem som uppstår i mötet mellan eleven och skolan, av skolan, placeras i eleven. Detta synsätt blir även eleverna själva bärare av.

Anna-Lena Ljusberg är fil.dr i barn- och ungdomsvetenskap och verksam inom Stockholms universitet. Sammanläggningsavhandlingen Children in remedial classes (2009) beskriver och diskuterar särskilda undervisningsgrupper och hur det kan vara att vara elev där. I en av avhandlingens fem artiklar, Children’s views on attending a remedial class – because of concentration difficulties (Ljusberg, 2011), intervjuas eleverna om sin syn på att vara i elev i särskild undervisningsgrupp, medan artikeln The structured classroom behandlar hur undervisning och klassrum struktureras. I båda artiklarna framgår det att de problem som uppstår i mötet mellan eleven och skolan, av skolan, placeras i eleven. Detta synsätt blir även eleverna själva bärare av.