Anna-Lena Ljusberg
Kapitelförfattare
Anna-Lena Ljusberg är fil.dr i barn- och ungdomsvetenskap och verksam inom Stockholms universitet. Sammanläggningsavhandlingen Children in remedial classes (2009) beskriver och diskuterar särskilda undervisningsgrupper och hur det kan vara att vara elev där. I en av avhandlingens fem artiklar, Children’s views on attending a remedial class – because of concentration difficulties (Ljusberg, 2011), intervjuas eleverna om sin syn på att vara i elev i särskild undervisningsgrupp, medan artikeln The structured classroom behandlar hur undervisning och klassrum struktureras. I båda artiklarna framgår det att de problem som uppstår i mötet mellan eleven och skolan, av skolan, placeras i eleven. Detta synsätt blir även eleverna själva bärare av.
Anna-Lena Ljusberg är fil.dr i barn- och ungdomsvetenskap och verksam inom Stockholms universitet. Sammanläggningsavhandlingen Children in remedial classes (2009) beskriver och diskuterar särskilda undervisningsgrupper och hur det kan vara att vara elev där. I en av avhandlingens fem artiklar, Children’s views on attending a remedial class – because of concentration difficulties (Ljusberg, 2011), intervjuas eleverna om sin syn på att vara i elev i särskild undervisningsgrupp, medan artikeln The structured classroom behandlar hur undervisning och klassrum struktureras. I båda artiklarna framgår det att de problem som uppstår i mötet mellan eleven och skolan, av skolan, placeras i eleven. Detta synsätt blir även eleverna själva bärare av.