Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Ingen bild

Anna-Lena Kempe

Kapitelförfattare

Anna-Lena Kempe (f d Rostvall) är tillsammans med Staffan Selander redaktör för antologin Design för lärande. Hon disputerade 2001 på avhandlingen Interaktion och kunskapsutveckling. tillsammans med Tore West, som även är en av författarna i antologin. Avhandlingen väckte mycket uppmärksamhet eftersom så lite var känt om hur kommunikationen mellan lärare och elever i frivillig musikundervisning påverkar elevers möjligheter till lärande. Traditionella förklaringsmodeller fokuserar på elevernas begåvning, medan avhandlingsstudien visade att det finns en betydande utvecklingspotential i lärarnas sätt att kommunicera med eleverna under lektionerna.Anna-Lena arbetade mer än 10 år som gitarrpedagog, såväl med barn och ungdom i en musikskola som vid Kungl. Musikhögskolan och hon har även utgivit ett flertal läromedel för gitarrspel. Sedan 2002 arbetar hon som forskare och lektor i Forskargruppen DidaktikDesign tillsammans med professor Staffan Selander – gruppen tillhör sedan 2008 Stockholms Universitet, Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete. Under 2002-2006 bedrev hon tillsammans med Tore West forskningsprojektet Interaktion i musikundervisning finansierat av Vetenskapsrådet. Här vidareutvecklades teorier och metoder från avhandlingsstudien och empirin hämtades denna gång från musikundervisning i gymnasiets estetiska program och från musikhögskolor. Resultaten från denna studie diskuteras bl.a. i Anna-Lenas artikel i antologin.Anna-Lena är utöver forskning om multimodal interaktion i lärsituationer engagerad i skolutveckling i olika sammanhang och samt i forskningsanknytningen av lärarutbildningen.

Anna-Lena Kempe (f d Rostvall) är tillsammans med Staffan Selander redaktör för antologin Design för lärande. Hon disputerade 2001 på avhandlingen Interaktion och kunskapsutveckling. tillsammans med Tore West, som även är en av författarna i antologin. Avhandlingen väckte mycket uppmärksamhet eftersom så lite var känt om hur kommunikationen mellan lärare och elever i frivillig musikundervisning påverkar elevers möjligheter till lärande. Traditionella förklaringsmodeller fokuserar på elevernas begåvning, medan avhandlingsstudien visade att det finns en betydande utvecklingspotential i lärarnas sätt att kommunicera med eleverna under lektionerna.Anna-Lena arbetade mer än 10 år som gitarrpedagog, såväl med barn och ungdom i en musikskola som vid Kungl. Musikhögskolan och hon har även utgivit ett flertal läromedel för gitarrspel. Sedan 2002 arbetar hon som forskare och lektor i Forskargruppen DidaktikDesign tillsammans med professor Staffan Selander – gruppen tillhör sedan 2008 Stockholms Universitet, Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete. Under 2002-2006 bedrev hon tillsammans med Tore West forskningsprojektet Interaktion i musikundervisning finansierat av Vetenskapsrådet. Här vidareutvecklades teorier och metoder från avhandlingsstudien och empirin hämtades denna gång från musikundervisning i gymnasiets estetiska program och från musikhögskolor. Resultaten från denna studie diskuteras bl.a. i Anna-Lenas artikel i antologin.Anna-Lena är utöver forskning om multimodal interaktion i lärsituationer engagerad i skolutveckling i olika sammanhang och samt i forskningsanknytningen av lärarutbildningen.