Anna-Lena Kempe
Kapitelförfattare
Anna-Lena Kempe (f d Rostvall) är tillsammans med Staffan Selander redaktör för antologin Design för lärande. Hon disputerade 2001 på avhandlingen Interaktion och kunskapsutveckling. tillsammans med Tore West, som även är en av författarna i antologin. Avhandlingen väckte mycket uppmärksamhet eftersom så lite var känt om hur kommunikationen mellan lärare och elever i frivillig musikundervisning påverkar elevers möjligheter till lärande. Traditionella förklaringsmodeller fokuserar på elevernas begåvning, medan avhandlingsstudien visade att det finns en betydande utvecklingspotential i lärarnas sätt att kommunicera med eleverna under lektionerna.Anna-Lena arbetade mer än 10 år som gitarrpedagog, såväl med barn och ungdom i en musikskola som vid Kungl. Musikhögskolan och hon har även utgivit ett flertal läromedel för gitarrspel. Sedan 2002 arbetar hon som forskare och lektor i Forskargruppen DidaktikDesign tillsammans med professor Staffan Selander – gruppen tillhör sedan 2008 Stockholms Universitet, Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete. Under 2002-2006 bedrev hon tillsammans med Tore West forskningsprojektet Interaktion i musikundervisning finansierat av Vetenskapsrådet. Här vidareutvecklades teorier och metoder från avhandlingsstudien och empirin hämtades denna gång från musikundervisning i gymnasiets estetiska program och från musikhögskolor. Resultaten från denna studie diskuteras bl.a. i Anna-Lenas artikel i antologin.Anna-Lena är utöver forskning om multimodal interaktion i lärsituationer engagerad i skolutveckling i olika sammanhang och samt i forskningsanknytningen av lärarutbildningen.
Anna-Lena Kempe (f d Rostvall) är tillsammans med Staffan Selander redaktör för antologin Design för lärande. Hon disputerade 2001 på avhandlingen Interaktion och kunskapsutveckling. tillsammans med Tore West, som även är en av författarna i antologin. Avhandlingen väckte mycket uppmärksamhet eftersom så lite var känt om hur kommunikationen mellan lärare och elever i frivillig musikundervisning påverkar elevers möjligheter till lärande. Traditionella förklaringsmodeller fokuserar på elevernas begåvning, medan avhandlingsstudien visade att det finns en betydande utvecklingspotential i lärarnas sätt att kommunicera med eleverna under lektionerna.Anna-Lena arbetade mer än 10 år som gitarrpedagog, såväl med barn och ungdom i en musikskola som vid Kungl. Musikhögskolan och hon har även utgivit ett flertal läromedel för gitarrspel. Sedan 2002 arbetar hon som forskare och lektor i Forskargruppen DidaktikDesign tillsammans med professor Staffan Selander – gruppen tillhör sedan 2008 Stockholms Universitet, Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete. Under 2002-2006 bedrev hon tillsammans med Tore West forskningsprojektet Interaktion i musikundervisning finansierat av Vetenskapsrådet. Här vidareutvecklades teorier och metoder från avhandlingsstudien och empirin hämtades denna gång från musikundervisning i gymnasiets estetiska program och från musikhögskolor. Resultaten från denna studie diskuteras bl.a. i Anna-Lenas artikel i antologin.Anna-Lena är utöver forskning om multimodal interaktion i lärsituationer engagerad i skolutveckling i olika sammanhang och samt i forskningsanknytningen av lärarutbildningen.