Anna-Lena Andersson
Kapitelförfattare
Anna-Lena Andersson är fil.dr. i didaktik och lektor i specialpedagogik vid Mälardalens universitet (MDU). Hon medverkar i undervisningen inom specialpedagog och speciallärarprogrammet vid MDU. Anna-Lena disputerade 2020 med sin avhandling, Utbildningssituationen för elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning - lärares och föräldrars perspektiv. Hennes forskning fokuserar på inkluderande undervisningsmiljöer i grundskolan och grundsärskolan inom områden som språk-, skriv-, läsutveckling och matematikutveckling. I forskningen har ett särskilt fokus riktats mot lärares undervisningsstrategier och deras förutsättning att skapa en likvärdig och inkluderande undervisning där alla elever är delaktiga.
Anna-Lena Andersson är fil.dr. i didaktik och lektor i specialpedagogik vid Mälardalens universitet (MDU). Hon medverkar i undervisningen inom specialpedagog och speciallärarprogrammet vid MDU. Anna-Lena disputerade 2020 med sin avhandling, Utbildningssituationen för elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning - lärares och föräldrars perspektiv. Hennes forskning fokuserar på inkluderande undervisningsmiljöer i grundskolan och grundsärskolan inom områden som språk-, skriv-, läsutveckling och matematikutveckling. I forskningen har ett särskilt fokus riktats mot lärares undervisningsstrategier och deras förutsättning att skapa en likvärdig och inkluderande undervisning där alla elever är delaktiga.