Anna-Carin Jonsson
Kapitelförfattare
Anna-Carin Jonsson, ämneslärare i svenska och psykologi samt disputerad i psykologi med en avhandling som behandlar metakognition där bl.a. den metakognitiva förmågan att hantera olika bedömningar i relation till det egna lärandet och provsituationer behandlas. I dag docent i Pedagogiskt arbete och arbetar vid Göteborgs universitet, Institutionen för Pedagogik och Specialpedagogik och med forskningsfokus på hur föreställningar om förmåga påverkar elevers motivation och lärandestrategier.
Anna-Carin Jonsson, ämneslärare i svenska och psykologi samt disputerad i psykologi med en avhandling som behandlar metakognition där bl.a. den metakognitiva förmågan att hantera olika bedömningar i relation till det egna lärandet och provsituationer behandlas. I dag docent i Pedagogiskt arbete och arbetar vid Göteborgs universitet, Institutionen för Pedagogik och Specialpedagogik och med forskningsfokus på hur föreställningar om förmåga påverkar elevers motivation och lärandestrategier.